STF - SEMESTERTIPS

Erika skriver varmt om Friskis och det är fantastiskt när en ideell förening som brinner för att få folk att röra på sig blir genuint folklig och fungerar och levererar likväl som dyra studios och privata gym.

Jag blev påmind om en annan ideell förening som gör gott för oss. Svenska Turistföreningen vill jag slå ett slag för - och med dem den svenska naturen. Det börjar ju bli dags att planera sommaren, semesterresor och allt som ska uppfyllas under några få veckors ledighet. 

Bland mitt livs bästa upplevelser återfinns nämligen mina fjällvandringar. Jag tror att det till stor del beror på följande saker: 

-Närhet till naturen - dessutom ofta storslagen med höga berg och vackra sjöar
-Ren och skär mindfulness utan att jag varit medveten om det. Ett steg i taget, full närvaro och insupande av alla intryck. Doften av mossa eller regn eller nykokat kaffe. Färgerna i naturen. Några annorlunda fågelkvitter eller kanske en helikopter i horisonten.  Känslan av blöta fötterna eller styrkan i kroppen under vandingen och den sköna vilan när musklerna slappnar av. Och maten, oavsett om det är en smörgås som skrynklats ihop under turen eller uppvärmd burkmat så smakar det gott ute.
-Ingen mottagning i mobilen. Avskiljdhet.
-Långa nätters sömn med god kvalite efter dagens vandring.

Jag tror att det här är stresshantering på högsta nivå och att det är någonting åt det här hållet vi behöver när vi är lediga. Syftet är ju att vi ska bli utvilade och åter orka jobba ett år innan nästa semester.

I dagens samhälle är det lätt att fortsätta rulla på med måsten och borden även under semestern. Stora vida världen lockar där ute och vi vill uppleva. Det ska prickas av aktiviteter och vi tror att vi blir lyckligare ju mer vi gör och ju längre bort vi åker. Och det finns verkligen massor av roliga saker man vill göra och platser att se. Jag själv är den första som skriver under på att jag levt så under de senaste åren och fortfarande har jag "listor" i huvudet på saker jag vill göra eller tror att jag måste göra. I år ska jag göra annorlunda - det kommer inte att bli lätt att ändra ett invant mönster och jag argumenterar redan med mig själv men det ska åtminstone finnas tid för lugn och ro i min planering.

Svenska turistföreningen har massor av fjällstugor och fjällstationer som man kan boka in sig på eller besöka efter vandringsleden. De erbjuder också färdiga paketresor och kurser. Surfa runt och titta efter ditt smultronställe.









Kommentarer
Postat av: Jojohanna

Ja, hurra för STF! Har varit medlem ända sedan jag var en liten kotte och kommer nog fortsätta att vara det tills jag är en gammal stubbe...

2012-03-20 @ 20:15:37
URL: http://skynda.blogspot.com
Postat av: Jonna

Verkligen! Hur LEVANDE känner man sig inte när man dricker vatten ur en bäck, eller känner regnet rinna nerför ansiktet, eller slår sig ner med sina ömma muskler och fikar med trädens sus i bakgrunden...

2012-03-20 @ 20:41:21
URL: http://www.fartfylld.blogspot.com
Postat av: Mari

Åh vilket underbart inlägg. Jag håller med dig till 100 %, så otroligt välskrivet. Önskar alla kunde få läsa faktiskt, för jag tror att detta är så himla viktigt, att faktiskt landa på jorden och bjuda sig själv på massa lugn... Min sommarsemester är min heliga tid, den rubbar ingen. Jag har miljarder saker planerade året om, så just då, när jag har semester.....då ska jag bara njuta. Och jag älskar det =) Förresten, du som vandrat. Har du något bra tips på något fint ställe ?! Kraaam

2012-03-20 @ 21:41:00
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: Erika

Ska bli jättespännande att följa dina nya vanor!:) och jag håller med om att svenska fjällen är fantastiskt!

2012-03-20 @ 22:26:32
URL: http://sandsnovatten.blogspot.com
Postat av: karin

Fjällvandring är bäst och STF gör ett kanonjobb! Även friluftsfrämjandet. Var vore Sverige utan Mulle liksom?

2012-03-20 @ 23:27:29
URL: http://karintanker.blogspot.com
Postat av: Helena

Håller med dig till 100%!! Att vara ute i naturen är ren och skär mindfulness! Och fjällen är nog den vackraste delen av vårt vackra land!

Men om man inte har råd eller tid att åka upp till fjällen så måste jag också bara slå ett slag för att vandra på de lokala lederna som (tror jag) finns i varje landskap (Smålandsleden, Sörmlandsleden, Hälsingeleden osv). Ett fantastiskt (och billigt!) sätt att uppleva vandring och naturen! Och orkar man inte släpa på tält så finns det på många leder vindskydd uppsatta som funkar finfint att sova gott i!=)

2012-03-21 @ 07:44:46
Postat av: Malin

Ja visst är det precis det vi behöver när vi är lediga. Fjällen o naturen är underbart!

Vi var lite inne på att åka ner i Europa i sommar men fjällen lockar så, så nu är vi inne på en fjällsemester i sommar. Igen :)

Några funderingar närmare på din sommar?

2012-03-21 @ 15:06:08
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Fjällvandring måste ju vara något av det härligaste som finns och våra planer för sommaren innehåller faktiskt en tripp till fjällvärlden. Fast jag behöver inte gå in på STF:s hemsida och leta efter mina smultronställen för jag vet redan vart några av de finns och vart jag vill i sommar!

2012-03-21 @ 15:09:44
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Weronika

Jag håller verkligen med dig, härligt att du tar upp och uppmärksammar STF, det förtjänar de verkligen. Jag känner många som varit på andra sidan jorden, men som aldrig varit t ex i svenska fjällen. Önskar att fler kunde byta ut Thailandsresan (som inte bara är dyrare, men också ger ett utsläpp som heter duga) mot en fjällsemester, det finns så mycket vacker här/där! :)

2012-03-21 @ 16:05:33
URL: http://weronikag.webblogg.se/
Postat av: Annika

Hehe ja jag anar att om man kommer in på en av de bloggarna så blir det lätt att man läser allihop tillslut!

Vilken härlig blogg du hade :)

2012-03-21 @ 21:40:00
URL: http://annikapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback