KEBNEKAISE

På väg upp på toppen! Nu ska klätterutrustningen på!

Nervöst!

FRAMME

Framme i Abisko efter 22 timmar tågresa.

Här är fortfarande civiliserat, har duschat o blivit serverad 3-rätters middag. Imorgon bär vandringen av på riktigt! (Här är en fors precis vid fjällstationen i midnattsol/moln, mycket vackert o ett brant stup)

FJÄLLVANDRING

Nu åker jag strax norröver för att vandra kungsleden och förhoppningsvis bestiga Kebnekaise (om vi har tur med vädret och om jag övervinner min höjdrädsla).

Förra året i Alperna i juli. Den kallaste veckan i mannaminne, snö och halsfluss.

Det kanske blir lite tyst här framöver men om mobilen har täckning så ska jag försöka skicka några livstecken.

LYXDAG

Härligt att vara ledig. Efter att jag gjort mina ärenden så kunde jag äta ute på stan, i solen, på ett mysigt kafé och bara vara... att sen få strosa omkring och uppskatta sin egen (sedan tre år) stad och njuta av det vackra.

Sallad med salami och brie

Vackra Norrköping, Strömmen

DAGENS TRÄNING, DEL II

Cykling, 2 tim 4 min

54 km. Jag är så glad att jag tog mig ut till cykelklubbens onsdagsträning! Jag var nervös över att cykla igen men det var en viktig träning och sista chansen att köra innan det är dags för riktiga eldprovet, loppet Ride of Hope som går av stapeln när jag kommer hem från fjällvandringen.

Jag var ensam tjej idag igen. Ett par killar var otroligt snälla och gjorde allt för att jag skulle hänga med i det höga tempot och hejade på och gav tom några hjälpsamma knuffar i uppförsbackarna men mjölksyran var ett faktum och jag orkade inte hänga med i mer än 24 km. (Snitt runt 30 km/h)

Sen var vi tre tappra som själva körde med diverse missöden, en sprucken framväxel, en trasig bakväxel-vajer, en felkörning åt fel håll och till en grusväg. Jag hade dock klarat mig bra men precis vid hemfärden genom stan ska jag se mig om bakåt och vinglar till, tappar balansen, försöker sätta ner foten (som sitter fast), kör in i en hög refug, lyckas (på något mirakulöst sätt) komma upp över kanten och upp på refugen och sedan efter några kraftiga hjärtslag, ett tjejigt skrik och en rejäl chock så vinglar jag omkring innan jag kan styra ner på vägen igen... Oj, vilken tur! (Självklart var där fullt med bilar och vi mötte precis tre cyklister på andra sidan som stirrade på mig...)

Löpning, 34 min

4,83 km. Morgonlöptur, äntligen! Innan frukost till och med. Solen skiner och det är s.e.m.e.s.t.e.r. Jag kanske upprepar mig något men det är så härligt!

Intervaller, 15 min.

Intervaller, 8 x 200 m. 100 m gåvila.

Tempo på tvåhundringarna:

Maxpuls under passet: 192
Medelpuls: 180

Styrketräning, 20 min

Plockade fram mitt gummiband och körde lite övningar. Biceps, triceps, axlar, rodd och så lite armhävningar och benlyft på det. Nu kan dagen starta!

GOD MORGON

Klockan är nio, jag är ledig. Springskorna är på, solen skiner... Underbart!

FIKA

Firade min semester med en blåbärsmuffins tillsammans med brorsan på Världens Bar ikväll.

Mmm...

JOBBLUNCH

Min sista jobblunch på några veckor... Semester!

Så kallad hälsotallrik med massa godsaker

Jag fick sitta ute i solen när jag åt och strax efter att jag kom in så började det regna. Härlig timing!

MAGMUSKLER

Min mage har fått lite träning genom diverse skrattanfall under helgen. Tur att jag hade med mig en galen killkompis med sjuk humor. Att skratta är nyttigt för själen...

Tack för en härlig helg Orta-lorta!

ÄNTLIGEN!

Löpning, 63 min

Fick till tio härliga kilometer ikväll. Lyssnade på ljudbok och bara njöt av att vara ute och röra på mig igen. Ett par stopp blev det och jag gick några steg i någon uppförsbacke men det är inkluderat i totaltiden så jag är riktigt nöjd med det.

MAT

Fortsätter lite med bildrapport från resan. Ett mer kulinariskt inlägg.

Det är så härligt att ha bilder kvar och kunna minnas och längta tillbaka.

Gudomlig grillbuffé på Byttan i Kalmar: Lamm, tonfisk och majskolv rekommenderas.

Hotellfrukost alla dagar

Otroligt smaskig ceasarsallad på mysiga Siesta i Malmö

Behöver jag tala om att byxorna sitter lite tightare nu än innan jag åkte. ...men jag tror att det är bra att äta upp sig inför stundande fjällvandringen(?).

VACKRA SVERIGE

Det här inlägget handlar inte om träning. Men om anledningarna till varför jag inte tränat de senaste dagarna...

Väderkvarn på Öland

Brösarps backar

Badhyttor i Skanör

Husknut i Kivik

Turning torso i Malmö

En badplats i Blekinge

Gamla väster i Malmö

Sitter på tåget på väg hem. Tränin

Sitter på tåget på väg hem. Träningskläderna ligger fortfarande oanvända i väskan...

TREVLIG DATE!

En god lunch och solen tittade fram

En kaffe och obligatoriskt bloggfotograferande

Idag har jag promenerat runt i Malmö som bjöd på både lite regn o senare även solglimtar... Men främst en trevlig bloggdate med sötaste Emelie (får länka senare) som ordnade med personlig guidning, inhemska Malmötips o var alldeles så där underbar som hon verkar i sin blogg!

Emelie skriver personligt om massor som rör hennes liv och postar mycket fina bilder och tips om Skåne. Dessutom kan man läsa om resor, vegetarisk mat och tankar om ekologi och mycket ofta har jag känt igen mig och blivit direkt rörd och imponerad av hur bra hon beskrivit sina - men ofta även mina egna - känslor inför olika saker... Spännande att träffas för första gången men jag blev betuttad direkt!

Dagens inköp

Dagens inköp blev bla en gore-tex jacka. Den ska förhoppningsvis hålla mig torr på nästa veckas vandring.

Dagens endaste ansträngning

Dagens endaste ansträngning var en promenad upp till Ales stenar o så att klättra upp på den här stenen... Nu ska vi leta en snabb middag innan vi styr kosan mot Malmö!

Dagens frukost!

Dagens frukost! Jag är mest nöjd med att det faktiskt finns pannkakor. Jag låter det dock vara osagt om jag orkar äta det med...

Dagens lunch i form av tonfisksall

Dagens lunch i form av tonfisksallad intas strax utanför Borgholm. Jag NJUTER! Här är underbart!

JAG DRAR NU

Nu drar jag på årets första och relativt korta semestertripp till Skåne.

Jag har lagt ner några träningsplagg och ett par löparskor men mina förhoppningar om att träna är relativt små. Jag är lite rädd att resesällskapet pustar och frustar alltför mycket om jag tjatar om träning...

Ett axplock från min senaste tripp till Skåne

FIRAR

I väntan på "den riktiga semestern" så har jag nu mini-semester torsdag till söndag. Ska njuta lika mycket ändå.

Typiskt semesterväder med ösregn och mullrande åska... Nu ska packningen ner lite snabbt och så bums i säng så jag är utvilad imorgon och redo för lite äventyr.

-VEM ÄR DU? -VEM ÄR JAG?

Blogg-Annika eller privata Annika?

Igår inträffade något annorlunda. Jag fick ett telefonsamtal från en bloggläsare. Jag blev plötsligt väldigt varse om att jag inte är så anonym som jag vill tro att jag är.

Jag fick fina komplimanger för bloggen och jag är helt klart smickrad över att ha en läsare som är så engagerad att han letat reda på mig IRL. Vi pratade en stund och samtalet hade en trevlig ton men...

...nu när jag tänker på det, nu när jag diskuterat saken med nära och kära så känns det lite märkligt (?).

Jag känner mig inte helt bekväm i den utsatta rollen att bli betraktad utifrån så som det här med bloggandet innebär. Jag har svårt att definiera och tolka mina känslor kring samtalet, vet inte om jag är för naiv eller för paranoid. Det är svårt att veta vad som är att betrakta som "normalt och accepterat beteende" i en värld som är relativt ny och där det finns lika många olika personligheter som antal bloggare och bloggläsare.

Jag har aldrig tänkt tanken att mitt diskreta och lilla bloggande skulle innebära att en främmande person skulle ringa upp mig. Jag har inget emot att prata med främmande människor på en fest, grannen på en tågresa eller utbyta några ord i mataffären med kassören men det var en något lustig känsla när en person som läst om mig i bloggen tog kontakt - och det eftersom det dessutom skedde i ett forum utanför bloggen. (Hur hanterar de stora bloggarna detta fenomen undrar jag.)

Rent generellt är mitt privata jag öppen och tror på det goda i alla människor men är samtidigt väldigt mån om min integritet. Jag har lämnat kärleken och andra privata ämnen helt utanför bloggen och släpper inte in vem som helst i min privata sfär. Jag har medvetet låtit bli att skriva ut mitt efternamn, min mejladress och inte heller har uppgivit mitt telefonnummer.

Bloggen är en bara en väldigt liten del av mig. Jag har medvetet valt att begränsa det jag skriver. En sak som jag fått på köpet, som jag tidigare heller inte kunde föreställa mig, är en hel massa blogg-vänner som kommer med heja-rop på vägen. Det är fantastiskt och det vill jag inte vara utan! Självklart låter det som en ypperlig idé att genom bloggen kunna träffa personer även i verkligheten. Vi delar intressen, åsikter och mål och har ett utbyte av varandra.

En känslig detalj i just den här frågan var det faktum att det var en kille som tog kontakt och att jag känner att man som tjej måste vara extra försiktig då. Personen i fråga har dessutom ingen egen blogg där jag skulle kunna få en uppfattning om vad för slags person är (eller åtminstone vilken bild personen vill ge av sig själv). Beroende på hur man ser det är väl detta framsidan eller baksidan av att blogga? Jag hoppas såklart att det ska kunna vara en ren positiv upplevelse men anledningen till att jag skriver detta beror på att jag känner mig tveksam...

___________________________________________________

Till Thomas, om du läser detta hoppas jag att du inte missförstår mig. Jag har ingen anledning att ifrågasätta ditt motiv eller ditt omdöme. Jag har inget negativt att säga om något som du sagt eller skrivit utan det är bara själva upplevelsen som jag finner något märklig.

GÅRDAGENS MOTION

Promenad, 1 tim 15 min

Iklädd nya kängorna och dubbla ullstrumpor promenerade jag tillsammans med Annelie i den varma sommarkvällen genom Norrköping. Bra att gå in skorna, trevligt sällskap och härlig kväll!

Test av mobilbloggning inför semes

Test av mobilbloggning inför semestern. 5-1 till IFK på Parken.

(Vad roligt att det fungerar att mobilblogga - det har jag inte testat tidigare. Bara jag har täckning under mina resor så kan jag mobilblogga under semestern.)

Löpning, 28 min

Ett snabbpass innan kvällens fotbollsmatch (vinst, hurra!). Blev 4,4 km och en otroligt och något förvånande svettig runda.

DAGENS MIDDAG

Det var länge sedan jag lagade mat, men idag fick jag slänga ihop lite av vad som fanns hemma. Det blev lax, min stående favorit. Och avokado, också min favorit.

Stekt lax, ris och keso/lök/avokadoröra

Löpning, 68 min.

9,6 km. Nu när simningen är avklarad så borde jag flytta fullt fokus till löpning. Det kan behövas. Min bästa tid på milen var i mars månad och man kan inte leva på gamla meriter. Träning är färskvara.

Så idag accepterade jag att det gick lite långsamt, att jag stannade ett par gånger och gick korta sträckor. Unnade mig att stretcha en kort stund när det behövdes. Jag var i alla fall ute över en timme och jag kom nästan en mil. Jag bestämmer mig för att vara nöjd med det idag.

Promenad, 1 tim 45 min.

11 km. Skön luft och lite sol, trevligt sällskap av Linda. Ett varv runt Strömmen, runt promenaderna och runt Strömmen igen.

VANSBRO TJEJSIM

Det var ett kort lopp och inte så mycket att orda om egentligen. Lite mer bilder å andra sidan.
(Usch för alla bilder med badmössa och våtdräkt, men det bjuder jag på)

Vi vaknade utvilade i en hyrd lägenhet i centrala Vansbro och det var gott om tid.

Här sov jag som en prinsessa i bäddsoffan

Åt frukost och promenerade iväg och hämtade mitt startkuvert. (Hejade en snabbis på Erica från Göteborg som vi mötte på Blogger Boot Camp. Kul!)

Har hämtat ut startkitet inklusive fina badmössan!

Jag var lite skönt nervös och spänd innan det var dags men allt klaffade så himla bra. Jag fick, efter lite övertalning, byta startgrupp och sedan var vi på plats vid startfållan ungefär en halvtimme innan start. Vi gick förbi den digitala skylten i Vansbro som jag tidigare år åkt förbi på väg tll fjällen och den visade 16,8 grader i vattnet.

Vi såg första starten, den enda tävlingsgruppen simma iväg. Sedan var det gemensam uppvärmning och jag insåg att jag var en katt bland hermelinerna i min röda badmössa bland alla andra vita i gruppen. Riktigt lyckosamt för mamma och pappa som skulle försöka följa loppet och mig från land.

Så var det dags att hoppa i vattnet och det var förvånande behagligt redan från början. Det var dock lika trångt som jag varit rädd för och jag fick en hel del sparkar och själv så tafsade jag en del på damerna framför. Det blev en del skratt och ursäkter och stämningen var god. Jag var verkligen inställd på en dålig tid för det gick inte att ta i överhuvudtaget. Glasögonen var mer eller mindre immiga hela tiden och jag försökte rengöra dem hjälpligt med en hand medan vi simmade.

Största delen av loppet simmade jag närmast bryggan för man kände direkt hur det strömmade om man gick ut en bit. Jag hörde föräldrarnas rop från sidan och vågade iaf ta mig ut och ta mig förbi några klungor. När funktionärerna på bryggan ropade att det var 200 meter kvar så ville jag öka tempot lite och gick ut på nytt. Då lyckades jag till och med att simma om en tjej som körde fristil fastän jag simmade bröstsim.

Målet närmade sig och jag kunde se klockan ticka genom mina igenimmade simglasögon. Blev förvånad och nöjd över att inse att jag skulle klara 30-minuters-målet jag själv hade satt upp. Jag satsade istället på att komma under 28 minuter... och försökte ge lite extra... och 27:41 daskade jag handen på tavlan!

Min målgång

Glad med medaljen

Efter mål mötte jag upp Lisa från Umeå som jag pratat med på Funbeat efter att ha cyklat Tjejvättern på samma tid - och nu vi hade samma tid även på simningen. Mycket trevligt!

Två nyduschade 27-minuters-simmerskor

Det var härlig stämning och bra ordnat med mat och efterrätt och underhållning efter mål. Dalmasarna är så trevliga! Vi blev serverade att killar i vit skjorta och fluga som sprang fram och tllbaka i regnet och blev genomblöta. Jag fick dessutom äran att äta tillsammans med den begåvande killen som spelade gitarr och sjöng för oss.

Lite tråkig analys:
Det kändes direkt att det var en enkel match och att jag borde ha kunnat simmat längre. Det var inte jobbigt och jag behövde aldrig koppla på pannbenet. Det var en väldigt lång resa upp och en minst lika lång resa hem för att simma 27 minuter... (Att simma ytterligare två kilometer och då dessutom simma medströmt låter inte helt omöjligt nu)

NU BÄR DET IVÄG

Jag har den där pirrande känslan av att något är på gång... spännande.

Förhoppningsvis har jag klarat tredje delen i Tjejklassikern när jag är tillbaka här framför datorn igen. Men jag ska inte ropa hej -  förrän jag simmat över Västerdalälven (eller vad den nu heter)

SEMESTER, DEL 2

Jag har även lyckats styra upp så att det blir några dagars häftig cykling på semestern!

Om jag får skvallra lite så får jag med mig de här grymma brudarna: Malin, Lina och Anna

Ride of Hope. Ser verkligen fram emot det, med skräckblandad förtjusning! Vi ska inte köra samtliga dagar utan 2-3 etapper och förhoppningsvis ta oss i mål... Dessutom är det till förmån för Barncancerfonden!

Läs mer om loppet, anmäl dig själv eller lämna ett bidrag till forskningen!!!

DAGENS SNASK

Mamma och pappa är i staden på besök och då får träningen stiga lite åt sidan. Ikväll har jag svullat jättegod middag, rödvin och sedan klämt in glass ovanpå det.

Middag med familjen

Den lilla glassen som jag och brorsan beställde

NÄSTA UTMANING

Det ingår inte i tjejklassikern och kanske inte klassas som en sport - men det är trots allt  friskvård och naturliv på hög nivå och det är vad årets sommarsemester handlar om:
F j ä l l v a n d r i n g

Jag håller som bäst på att förbereda mig, ladda och handla allt som krävs och bloggen har ju tidigare hjälpt mig att sortera mina tankar. Så jag tänkte bara informera om att det kan bli lite fjäll- och vandringsfunderingar och senare rapporteringar här, om allt går vägen.

Mitt första och förmodligen viktigaste (och dyraste) inköp

Det är alltså ytterligare en dyr sysselsättning det här. Jag har behov av rejäla kängor, bra byxor och ett funktionsregnställ. Dessutom massa andra praktiska saker. Förhoppningsvis så är det en stor startkostnad men inköp med lång livslängd så att man har igen detta i längden. Det kostar att ligga på topp.

Simning, 29 min.

1 000 m. Generalrepetition inför lördagens drabbning. Känns overkligt att det är en ny tävling på gång och att jag ska göra ett försök på den tredje delen i tjejklassikern. Detta kommer dock vara mitt svagaste kort och det är jag ok med.

Idag blev det bara bröstsim och inget crawl överhuvudtaget.

Om jag simmar runt 30 minuter och tar mig i mål på lördag så är jag mer än nöjd.

DAGENS TRÄNING

Yes, I did it! Äntligen, ett löppass!

Power-walk, 30 min.

Med gummistövlarna på.

Löpning, 26 min.

4,3 km. Bättre än inget! Tog mig ut på ren vilja. Regnet öste ner och jag blev genomblöt men jag sprang, det gick lätt och var... hm, ganska roligt.

Styrketräning, 30 min.

Körde Caroline Nilssons DVD 17 min - ben och rumpa igen. Plussade på med egna armhävningar, benlyft, tripecsdips mot en bänk.

Carro i mitt vardagsrum

SOMMAR

När det är sol och varmt så är jag absolut sugen på jordgubbar men även en dag som idag när det regnar och har blivit lite svalare så känns det bra att bli påmind om att det är sommar!

Svenska bär, goda bär, härliga bär, nyplockade bär... ja!

Power-walk, 70 min

Passade på att ta en långpromenad när jag väntade på att tvätten skulle torka på förmiddagen. Soligt och härligt. Ljudboken gjorde mig sällskap.

Cykling, 3 tim 20 min.

80 km.

Det blev en lång tur idag till Stegeborg där man kunde ta färja över Slätbaken. Fick sällskap av en bekant Andreas, som återigen börjat cykla. Mycket roligare att cykla tillsammans! Så otroligt vackert det är ute i den svenska sommaren! Jag blir lika rörd och fascinerad varje gång. Efter överfarten stannade vi ett par minuter och åt lite russin för att fylla på energi.

Vi virrade bort oss både på väg ut ur Norrköping och in i stan igen. Det regnade lätt på hemvägen och det var då trötta ben som sakta trampade igenom olika kvarter och villaområden för att hitta rätt cykelbana hem.

HUSMAN

Blev ikväll bjuden på supergod husmanskost. I klass med mormors söndagsmiddagar...

Annelies köttfärslimpa med gräddsås, grönsaker, färskpotatis och lingonsylt

DAGENS TRÄNING

Vandring med ryggsäck, 2 tim.

12 km. Himlen klarnade upp och jag och Elin gick och gick och gick. Härlig tur och det har känt i benen under dagen. Hade 10 kg i ryggsäcken.

Simning, 15 min

Kort simtur i Gransjönäs med Annelie och Robin. Invigde våtdräkten trots att det var varmt i vattnet och andra badgäster runtomkring.

Bad- och bioflickor

SNABBUPPDATERING

Det här blev en riktigt bra dag!

Huvudvärken försvann och solen tittade fram bakom regnmolnen. Jag har tagit en uppfriskande långpromenad och hunnit inviga våtdräkten. Nu stundar middag och tjejbio.

Livet är härligt!

LANDSVÄGSCYKLING

För att få in lite sport i bloggen igen så kan jag bjuda på ett litet klipp från en cykeltur för ett par veckor sedan...

Om ni ska titta på videon så rekommenderar jag att slå av ljudet för det blåser och väsnas väldigt.

Teknikmässigt så ser man att jag måste försöka krumma upp ryggen mer, dumma svank. Och försöka släppa ner armbågarna lite mer, jag är överrörlig och får lätt ont i dem.

MIN FREDAG

Regn och åska ute, tung i huvudet, varmt... Det blir nog ingen träning idag heller. Trist nog.

Hoppat upp i soffan, slappat och ätit jordgubbar med mjölk och glass till middag!

MYSMIDDAG

Känner av värmen och trycket av åskan i luften tror jag, lite tung i huvudet. Eftersom jag även var tvungen att baka så blev det ingen löptur som jag hade hoppats på...

Ikväll blev det mys igen på uteservering i solen med tjejsnack och smaskig mat!

Saltstekta räkor med grillat bröd och aioli

BAKNING

Jag vet inte om det var en särskilt bra idé att slå igång ugnen ikväll. Puh så varmt det blev, ännu varmare än innan!

Imorgon ska jag bjuda kollegorna på jordgubbs- och rabarberpaj samt chokladbollar. Lite improviserat och på en höft men jag hoppas det blir ätbart.

Sommarfrukter!

SEMESTER

Själva ordet känns så fridfullt och härligt och borde också innebära ledighet och massa härliga stunder men i flera veckor så har det tvärtom bara känts jobbigt. Prestationsångest och känsloladdat: "Vad ska du göra på semestern?".

Jag har inte vetat var jag ska fira, med vem jag ska fira eller hur. Inte ens med min vildaste fantasi har jag kunnat föreställa mig någon önskesemester . Dock är/var tre veckor inplanerade så att det ska/skulle bli någonting av det hela. Det gick så långt att jag funderade till och från på att helt strunta i sommarsemester. Jag är så rädd om mina semesterdagar och vill inte slösa bort dem på att ligga hemma. Jag vill ha uppstyrt och planerat och saker att göra.

Det finns en massa platser på jorden som lockar och som jag aldrig har besökt. Sedan tillkommer önskemål om att jag ska kunna åka själv, helst klassas som miljövänligt, gärna lite äventyrligt. Det finns massor av saker jag vill pröva men det blev en låsning av att det var "semester" och nu skulle alla drömmar uppfyllas, eller något sådant ambitiöst...

Men nu har jag en idé. Det känns verkligen extra skönt att kunna slappna av lite nu när planerna börjat utkristallisera sig och istället kunna lägga energi på att planera och längta. Tjoho!

Cykling, 1 tim 59 min

52,6 km. Dags för onsdagens träning med cykelklubben. Riktigt roligt idag! Vi hängde ihop i stor klunga genom Åby, Strandvägen, Oskarshäll, anstalten, Krokek och sedan efter en utförsbacke var vi fyra personer som blev avhängda. Men vi bildade en egen liten klunga och jag drog en del och det gick fort och det var jobbigt. Körde ett par korta spurter på slutet med Jonas och sen kändes det bra i benen.

(Kom upp i 40 km/h på raksträcka med enbart benstyrka! ...det var enligt Jonas cykeldator, enligt min Garmin blev det 38 km/h)

Skön tur och trots att vi både hörde åska och såg blixten så klarade oss utan en enda regndroppe. Kvavt och svettigt dock men det är härligt med sommar!

Trött men riktigt nöjd och glad efter träningen

Kolla in monsterbacken!

MUMMA

Otroligt fräsch mat i sommarvärmen, sushi!