NEGATIV FÖRSTÄRKNING

Höstens ögonöppnare!

Ok, nu ska jag predika om något jag egentligen inte kan... Men jag blev så himla berörd av den här informationen när jag fick höra detta att jag vill dela med mig. Det kanske är självklart för en del men jag märker också att jag läser om det här beteendet mer och mer ofta hos andra.

Ofta är det roligt att träna men ibland finns liksom inte orken. Lusten som fanns tidigare på dagen är försvunnen. Jag känner mig trött efter jobbet och skulle egentligen helst vilja läsa en bok, laga god mat eller göra ingenting.

Men så vet jag... att om jag bara tar mig iväg och ändå kör ett träningspass så kommer jag att bli gladare och piggare och må bättre.

Så jag gör det. Masar mig iväg, känner mig oinspirerad, lyssnar inte på kroppens signaler. Men jag får den önskade effekten och efter passet känner jag mig på gång, piggare och endorfinerna hoppar i kroppen.

Känner ni igen er?

Detta, har jag nu lärt mig, är ett skadligt beteende som inom psykologin kallas negativ förstärkning.

Så klart finns det undantag. Om du är en riktig latmask och aldrig tränar och aldrig har lust så kanske du behöver en piska för att någon gång komma iväg. Men om du som jag tränar nästintill varje dag så kan det vara förödande om du inte lyssnar på kroppens signaler.

På kort sikt: Glädje, positivt och bra resultat
På lång sikt: Hur tror du kroppen reagerar till sist om du inte lyssnar på den?

Själv blev jag bestört när jag hörde detta eftersom jag i alla år trott att jag gjort mig själv en tjänst och i själva verket gjort precis tvärtom... Nu utmanar jag mig själv varje dag om att verkligen känna efter. Vad vill jag göra idag? Är det bra för mig? Gör jag det för att det är kul eller för att jag borde?

Det här beteendet går förstås att applicera på mängder av andra saker än träning också.

(Det här är min tolkning av information som jag fått från psykologer, KBT-terapeuter och det fantastiska härliga internet. Jag är ingen expert.)


Hmm, vad vill jag göra idag...?

Kommentarer
Postat av: Helena

Fina du!



Ja, vad vill du göra idag?



Jag är barnfri till på söndag, ska ta det väldigt piano. Träna (som vanligt) Rock n' roll i helgen kanske? :)

2012-01-04 @ 17:56:22
URL: http://helenaochlea.blogg.se/
Postat av: Jojohanna

Smart. Man måste ju lyssna på sig själv, visst är det väl ibland ändå den där latmasken som talar, det gäller väl bara att hitta skillnaden.



Just den här veckan väljer jag lugna aktiviteter. Någon tur på skidorna och nån promenix om dan. Kickstartar inte 2012, smygstartar. Det ville jag och min kropp.

2012-01-04 @ 18:39:34
URL: http://skynda.blogspot.com
Postat av: Anki

Det där känns väldigt bekant. Jag har börjat försöka lyssna mer på kroppen de senaste veckorna och låtit den vila om jag känt mig riktigt trött och det märks faktiskt på träningsresultatet på övriga pass att det blir bättre resultat i slutänden. Samt att jag förmodligen överlag mår bättre i längden också.

Postat av: Mari

Sjukt intressant Annika. Detta ska jag läsa på om.....jag känner nämligen igen mig.

2012-01-04 @ 22:39:30
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: JoHo

Vettiga tankar tycker jag! I vårt "prestationssamhälle" är det nog många som tyvärr inte alls lyssnar på sina kroppar... (och många sover för lite, stressar för mycket etc) Det gäller nog att hitta balansen - och lyssna "rätt" - är det latmask eller behov av vila?



2012-01-04 @ 23:27:02
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com
Postat av: Dessi

Intressant! Jag har inte direkt tänkt på det så.. Men det kanske beror på att jag inte tränar varje dag? Jag har haft två slappa veckor nu där jag känt mig nedstämd och helt enkelt inte "orkat" träna. Har inget dåligt samvete, känns bara lite surt att jag inte kommer vara lika stark när jag kommer tillbaka till gymmet :P

2012-01-04 @ 23:42:13
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Helena

Hehe... Vi hittar nog på något i helgen, om du orkar och vill! Gällande Umeå, vill inte vara påträngande :) gällande träning, självklart!!!! Nästa v blir min leavecka igen, 4/2 kan jag inte ha träningsvärk, för då ska jag representera mig själv i håruppsättning, klackisar och lång aftonklänning... Men annars är jag helt på! Mycket spinning och KB!

2012-01-04 @ 23:45:12
URL: http://helenaochlea.blogg.se/
Postat av: Träningsglädje

jag tror absolut det ligger något i det, det är viktigt att särskilja känslan som säger att man borde och den som säger att man faktiskt vill. just att skilja mellan de 2 är inte helt enkelt alla gånger. och vill-känslan kan ha många orsaker. men för en sådan som dig och många andra som gillar att träna så bör man hoppa över lite fler pass. för andra gäller nog det omvända - det skulle vara bra med lite mer träning eftersom de positiva effekterna gynnar personen ifråga.

2012-01-05 @ 00:08:55
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Karin

VÄLDIGT bra skrivet, stämmer in på många

2012-01-05 @ 04:01:11
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: erika

Väldigt intressant! Tål att tänkas på en hel del för alla träningsnarkomaner. Jag är som du, senast igår släpade jag mig iväg. Iofs inte den värsta av kvällar men lite seg var jag. Jag brukar dock akta mig för att göra så om jag inte vet att jag kan sova och vila ordentligt efteråt. Fick t ex 8 h i natt och har en långhelg framför mig. Och ibland, inte allt för sällan, hoppar jag över träningen och kanske kör dagen därpå istället. Även om det blir ett pass mindre den veckan.



Det kan verkligen vara svårt att skilja på trötthet och trötthet. Just på vintern är jag liksom alltid trött när solen har gått ner och när ska jag då träna. Luncher är bra men jag hinner oftast inte det.

2012-01-05 @ 09:13:12
URL: http://sandsnovatten.blogspot.com
Postat av: Emelie

Mycket intressant läsning Annika. Det där är nog ett problem som många som idrottar mycket har. Man förstår helt enkelt inte skillnaden på när det är läge att pressa sig själv och när man bör vila För oss som bara kommer iväg till gmmet lite då och då är det, som du skriver, såklart en annan sak. Då är det nog sunt att pressa sig lite.



Kram

2012-01-05 @ 15:17:39
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Annoula

Klokt! För min egen del måste jag dock lära mig skilja på vad som är latmask och vad som är kroppen som talar. För även om jag älskar att träna, är det ibland mysigt att sjunka ner i soffan bredvid min sambo :D

2012-01-05 @ 21:06:41
URL: http://www.annoula.se
Postat av: Helena

Mycket intressant, det här måste jag läsa mer om? Tack för ögonöppnaren...

2012-01-07 @ 15:02:09
URL: http://www.healthbyhelena.com
Postat av: Helena

Verkligen en ögonöppnare, jag känner igen mig, i bland har jag den där känslan att jag borde, fast jag egentligen inte ska, framförallt när kroppen känns lite hänging och sjuklig.

Jag försöker jobba på att lyssna mer på kroppen.

Tack för ett bra inlägg!

2012-01-07 @ 23:00:48
URL: http://livetigymmet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback