LÖPAR-BLUES

Just nu är det en deppig Annika här. Sedan långpasset i söndags har jag haft en träningsvärk i benen som övergått till rejäl smärta i höger ben. Och nu är det inte längre benhinnorna som spökar utan något annat.

En simpel gissning är ju att jag är överansträngd?

Jag vilade både måndag och tisdag och igår försökte jag jogga lite lätt men varenda steg gjorde ont. Jag blev ledsen och riktigt besviken för nu tycker jag ju äntligen att det är kul att springa.

Om jag ska beskriva känslan så är det så här: Det går inte att framkalla smärta i benet genom att trycka någonstans. Det gör inte ont när jag sitter. Det gör ont när jag belastar och liksom ställer mig på tå. Om jag försöker ta ett "joggsteg" så hugger det inne i benet, liksom nära själva benet.

Det blir nog till att uppsöka apoteket idag för att ta till alla medel som finns. Och fortsätta vila. Så himla tråkigt.


Kommentarer
Postat av: Jonna

Men nej, nej, nej! Är det ont i hela benet eller bara på vissa ställen? Om det inte ger sig snart tycker jag du ska söka sjukgymnast/naprapat etc så fort som möjligt.



Min första "riktiga" löparsäsong för några år sedan fick jag en överbelastningsreaktion. Sjukgymnasten förklarade det så himla bra då... att konditionen och pulsen går det fort att förbättra, man blir ivrigt och springer oftare, längre. Men brosk, vävnad etc hinner inte med att utvecklas i samma takt som flåset... och då kan man få en överbelastningsreaktion. Men förhoppningsvis är det något som går snabbt över för dig!

2011-03-17 @ 10:10:45
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag håller tummarna för att det är något som går att fixa med ipren-gel och värktabletter!

2011-03-17 @ 10:41:52
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se
Postat av: Anonym

Stöt smärta kan ju vara benet (stressfraktur?) eller nerv (klämd/infl) du borde kolla upp! Lycka till! Det som gick så bra under själva löpningen, synd!

2011-03-17 @ 11:58:58
Postat av: Annoula

Neeej! Vad tråkigt! Jonnas förklaring låter dock väldigt vettig!

2011-03-17 @ 12:37:14
URL: http://www.annoula.se
Postat av: fine

nejnejnej. Va tråkigt! :( Det kan vara sharpeys fibrer som fäster in i periostet. Hoppas det går över snarast!

2011-03-17 @ 20:40:41
URL: http://finemile.se
Postat av: Helena

Ok...sen kommentar, men ändå en kommentar. :)

Det låter helt klart som någon typ av överansträngning (BRA jobbat på långpasset!!!). Löpning är ingen lätt match för kroppen, det gäller att ge den tid att bearbeta och återhämta sig. Jag tror att vila och kanske en och annan Voltaren-tablett kan göra susen, sen är det bara att ge sig på det igen, men ta det lugnt så att du inte blir skadad för lång tid framöver...tro mig, det är INTE kul att bli tvungen att vila från löpningen under lååång tid.

Var snäll mot kroppen, den har varit grymt duktig! :)

2011-03-18 @ 18:03:11
URL: http://www.healthbyhelena.com
Postat av: Dessi

Usch! :( Det är trist att löpningen ska vara så skadebenägen, det är lätt att göra sig illa :( Jag har själv dragits med tjuriga benhinnor i ett par år nu utan att veta varför.



Hoppas det snart går över!

2011-03-19 @ 01:46:42
URL: http://utanstrumporochskor.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback