MÅNDAGSLÖPNING

Idag gjorde jag det - stod ut på löpbandet i hela 60 minuter, en hel timme, utan att stanna.

Jag knappade ner tempot till 9,0 och orkade därmed lite till. Jag kan ändå inte säga att det var enkelt. Så mycket som jag hinner tänka under samma tid motsvarar förmodligen en hel bok i skrift. Och så räknar jag en massa, sekundrar, steg eller bara på måfå mellan 1 och 10 eller från 30 och en stund uppåt utan någon egentlig anledning. Jag förhandlar alltid med mig själv och idag gick det åt rätt håll och blev utmaningar istället för att korta av eller sakta ner. Jag funderade både en och tio gånger på att lägga ner marathonsatsningen som börjar kännas löjlig. Att det ska vara så sabla svårt och tungt att springa...

Kroppsligt gick det ganska bra trots allt, blev lite trött i benen emellanåt och hållningen slackade lite på slutet om jag inte tänkte på det. Det var i vilket fall överkomligt och jag tog mig framåt, minut för minut. (Inget ont i benhinnorna, jippie)

När 60 minuter tickat förbi så gick jag i fem minuter och kände att benen stumnade till direkt. Sen så försökte jag mig på ett litet varv till och härdade ut i tio minuter till med löpning. Det kändes som bricklöpning fast det var löpning efter löpning och inte cykling...

Svårt att veta vad jag ska kalla detta pass men det är väl nästan långpass med mina löparmått. Och efteråt kände jag mig nöjd med passet men fortfarande tveksam över de här 42 kilometrarna...



75 löpminuter


En blöt trasa, både träningslinnet och jag...

Kommentarer
Postat av: malin

Starkt. Härligt kämpat på löpbandet! Jag har hållit ut i 15 min max, sedan har jag gått av. Ute är det däremot lättare eftersom att där har jag en uttänkt runda och en klocka med km tickande på armen som peppar och en natur runtomkring so jag kan vila tankarna i. På ett löpband, som du skrev, rusar ett x antal tankar genom huvudet och speciellt är det så tråkigt! Det är ingenting som händer, efter 30 sekunder har jag spanat in allt som händer runt om i gymmet. Jag är imponerad, jag också "kunna" springa på löpband längre än 15 min. Jag ät säker på att det kommer gå bra på Marathon för dig. Fortsätt kämpa.

2011-02-01 @ 07:26:11
URL: http://malingerdle.blogspot.com
Postat av: lina

Starkt jobbat! Långpass på löpband är ju ingen hit, man hinner som du skriver tänka tusen tankar, tittar på tiden, minutrarna som går så sakta. Bra gjort!!

Jag tvivlar inte en sekund på de 42 km, du kommer att fixa det!! Snart får vi löpa ute :)



Jag körde som vanligt 5,4 slingan två varv :)men jag borde ju våga testa något annat nu så jag utvecklas, vi kan ju preliminär boka torsdag :)! Ser ut att bli runt -7 och snö. Kallare mot helgen -17 på söndag, hoppas det hinner ändra sig! Jag kör fortfarande blått, svårt det där, men det har gått bra nu när jag kört i plusgrader. Måste nog införskaffa mig en för lite varmare grader, men vilken?



Ikväll blir det nog grymt härligt på ormberget! Staka på :)!!

2011-02-01 @ 09:02:34
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Att springa på löpband är ju ungefär fyra ggr så jobbigt som att springa ute så rent teoretiskt sprang du faktiskt ett maraton idag. ;-)

2011-02-01 @ 09:15:09
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Sussi

Bra jobbat!!!

Känner igen mig så i det du skriver. Springa på löpband är som en lååååång förhandling med sig själv! Men efteråt så känner man sig som en vinnare.



Lycka till din träning!

2011-02-01 @ 09:15:19
URL: http://www.sussi8lull.blogspot.com/
Postat av: Jonna

Wihooooo, grymt bra kört! Det är ju en mental utmaning att springa på löpband och maran är ju också mycket en mental pärs, så nu är du redan härdad! Maran kommer att kännas som rena festen i jämförelse med löpbandslöpning.

2011-02-01 @ 09:19:11
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Andréa

Att springa på band är ju oftast i sig inget bra för självförtroendet (iaf inte för mig som upplever det vara hundra gånger jobbigare än ute. delvis pga att det är trist, men också för att jag tror att väldigt många band visar fel fart, dvs för lågt tempo) men tror du inte att det också kan vara så att du har lite för stora krav på dig själv? Att du liksom kräver att du ska kunna springa i en viss fart en viss tid osv? Kör du med pulsklocka? Har du isf någorlunda kolla på din maxpuls skulle jag rekommendera att du tränar lite mer efter pulsen.



Sen en annan grej.. Du har kanske skrivit om det innan och jag missat det, men följer du något program? Det är ju annars väldigt lätt att bara köra på med lite för mycket samma typ av pass. samma intensitet och samma längd.. Fast även om man kör efter ett program är det lätt hänt att köra för hårt på de lätta passen och därmed inte orka köra så hårt som man borde på de hårda.. Där har du alltså jättestor nytta om du tränar efter pulsen lite mer (om du nu inte redan gör det vill säga)



Kämpa på, förr eller senare släpper det!

2011-02-01 @ 09:45:50
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Annoula

Tänk på att det krävs en massa pannben för att orka stå på löpbandet! Det kommer att bli sååå mkt bättre ute i naturen. Du är ju på G!

2011-02-01 @ 11:57:49
URL: http://www.annoula.se
Postat av: Sanna

Jag tycker det är grymt jobbat, jag får "typ krupp" av att springa en halvtimme på bandet, vet inte vad jag ska ta vägen, tycker det är SÅ långtråkigt.

2011-02-01 @ 12:41:58
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se/
Postat av: lina

Vad är seedingloppet för något? Är det uppe på ormberget? Hua gillar inte heller tävlingar så mycket. men det är ju alltid en utmaning för sig själv att vara med :)!



kör ju med gsp på mobilen nu, runkeeper, men tyckte själv att det lät konstigt med 13,45 när jag körde två varv runt 5,4 slingan, och det stämmer ju inte alls sträckan när jag tänker efter :( Förlitar mig helt och hållet på den.. hehe! Borde införskaffa mig en garminklocka! Man vill ju helst veta exakt hur långt och gärna pulsen också :)



Ja men en bana med mycket stak tycker jag låter bra, bara om det är bra glid som du säger, annars blir man ju toook slut! Men är som sagt sugen på något annat nu ;)



Åh vilket fantastiskt väder vi har nu :) Solen skiner!!



Lycka till i spåret ikväll!!

2011-02-01 @ 12:49:26
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Nina

Positiva tankar!!! :)

Håller med de övriga, att löpband inte är det roligaste/lättaste, så att springa i 60 minuter är ju jättebra jobbat!



Kämpa på!

2011-02-01 @ 18:50:09
URL: http://niiina.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag inspireras jättemycket av dig. Är så skönt att läsa om någon annan som också har det tungt med att springa, men ändå biter tag i det.



Bra kämpat!

2011-02-01 @ 21:24:52
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: karin

60min på löpband är i princip omänskligt och har troligtvis gett dig en plats i paradiset. 60min löpband är MINST 120min ute (i min värld troligen = 15mil ute). Sjukt bra.

2011-02-01 @ 22:47:50
URL: http://karintanker.blogspot.com
Postat av: Marie

Strålande sprunget, löpband är ju galet tungt:) Men intervaller på bandet kan vara riktigt skoj. Roligt att läsa om din marathonsatsning, och all din skidåkning, sistnämnda extra kul nu när jag fått testa dina hemmaspår;)



Hoppas du får en fin dag!

2011-02-02 @ 07:56:24
URL: http://www.sorgsen.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Jäklar vad bra jobbat! Har man väl gjort det en gång så har man ju hjälp av det i framtiden, "har ju gjort det en gång tidigare osv." så du ska se att det kommer att gå lättare.



Såg att du bokat in dig på BBC. Kan tyvärr inte vara med i år, det hade varit skoj att få träffa dig, men eftersom jag har annat inplanerat kommer det att vara min enda helg hemma under april och det måste man ju också ha ibland...

2011-02-02 @ 17:37:23
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback