VINTERUTMANING?

Läser om Sofys försök till sockerförbud och tänker på mig själv och hur jag ska göra.

Om mindre än två månader (nästan bara en månad kvar nu faktiskt) ska jag ligga på en sandstrand och njuta av livet. Jag är rädd att min julmatsiver, mitt glöggdrickande och pepparkaksätande ska totalt förstöra formen så att jag överhuvudtaget inte vill visa mig i bikini efter december. Jag vill helst inte tänka på det och gillar inte att ha utseendemässiga målsättningar. Så jag funderar på om jag ska ha någon typ av utmaning för att motivera mig. Just nu helt oklart och jag får nog jobba lite med planerandet och utformandet innan jag kan bestämma mig för vad jag vill.

Tips och idéer emottas tacksamt.

Min största fallgrop är:

-Fika så som glögg, lussekatter, pepparkakor - eftersom jag nästan aldrig äter fikabröd annars blir detta en stor ökning på kalorikontot

Jag brukar inte tänka så mycket på vad jag äter eller hur mycket men det kanske är värt att tänka på när det börjar bli godsaker varje dag. Jag vet erfarenhetsmässigt att det fungerar bäst med rena förbud när det gäller t.ex att sluta äta godis men vill ju inte vara helt utan julgodiset.... dilemma!


Jag ÄLSKAR glögg!


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Åh, det där är alltid ett dilemma... Känner så väl igen mig i det där då jag kände lite så inför våran segling tidigare i höstas. Väger några kilo mer nu än vad jag gjorde när jag ansåg mig vara "i form" men eftersom jag samtidigt har en fungerande kropp som ställer upp på det mesta i träningsväg så klagar jag inte för mycket. I-landsproblem... ;)



För mig räcker det ibland med att jag bara har börjat tänka de här tankarna för att jag ska bli bättre på att inse vad jag stoppar i munnen. Året runt brukar jag köra med lördagsgodis men slinker det ner någon en gång till i veckan så får jag inte ångest för det. Så här i adventstider har det hittills i alla fall gått att hålla intaget av sötsaker till 2-3 gånger i veckan.



Får du in fler bra tips eller kommer på någon bra lösning så får du gärna vidarebefordra dem! Och tack för sömn-tipsen, ska se om de hjälper nästa gång jag inte kan sova.

2011-12-06 @ 15:53:47
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Åh, det där är alltid ett dilemma... Känner så väl igen mig i det där då jag kände lite så inför våran segling tidigare i höstas. Väger några kilo mer nu än vad jag gjorde när jag ansåg mig vara "i form" men eftersom jag samtidigt har en fungerande kropp som ställer upp på det mesta i träningsväg så klagar jag inte för mycket. I-landsproblem... ;)



För mig räcker det ibland med att jag bara har börjat tänka de här tankarna för att jag ska bli bättre på att inse vad jag stoppar i munnen. Året runt brukar jag köra med lördagsgodis men slinker det ner någon en gång till i veckan så får jag inte ångest för det. Så här i adventstider har det hittills i alla fall gått att hålla intaget av sötsaker till 2-3 gånger i veckan.



Får du in fler bra tips eller kommer på någon bra lösning så får du gärna vidarebefordra dem! Och tack för sömn-tipsen, ska se om de hjälper nästa gång jag inte kan sova.

2011-12-06 @ 15:54:09
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Linda

Okej; jag tycker att du ser fin ut som du är. Men det är ju jag och du ser/känner något helt annat? Det gamla hederliga lördagsgodiset/fikat kanske kan vara en idé? Och fritt fram under julhelgen? Annars; slopa förbuden och ta en extra vända till gymmet eller kanske skidspåret nu när snön är på g:)

2011-12-06 @ 15:56:08
URL: http://enafyrtifem.blogspot.com
Postat av: Mari

Sv :) Ah färg är kul. På Stadium tror jag det ska finnas tights med färg. Såg några när jag var där sist =). Men jag hoppas dessa ska sitta bra...



Ah okej, tack =). Ska kika in det, gillade den gröna färgen ....

2011-12-06 @ 20:11:49
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: Carl-Magnus

Ok, jag fattar att det kan vara något att tänka på. Sen jag började med triathlon har jag varken haft några problem med vikt eller större sötsug. Å andra sidan hade jag inte det före heller. Men alla är ju olika och om det är så att man har ett outtalat mål om hur man vill se ut så tycker jag inte att det är dumt, då är det ju så, sen om idealet gör en lycklig är en annan sak. Men visst kan jag känna att jag gör framsteg om någon skjorta sitter lite tightare osv.



Mitt bästa tips är att inte köpa godis. Så löser jag det. Jag har det inte hemma och jag äter bara om jag är hos någon annan som bjuder (ungefär som en del gör med rökning).



Sen dricker jag hellre en mustig öl istället för sega råttor... Alla har sina belöningar! ;)



Ett annat tips är att äta riktigt mörk choklad, eller göra julgodis av den. Den innehåller inte lika mycket socker och är så stark i smaken så man nöjer sig med mindre. Dessutom är fettet bevisat bra för hjärtat (måste innehålla minst 75%).



Om du får "sug" så finns det ämnen som reglerar det. Precis när jag ökade mycket i träningsvolym åt jag zink för att stabilisera blodsockret, samma funkar med krom - även kanel ska funka. För mig hjälpte det. Fick inte dom där dipparna mellan måltider som jag annars kunde få (när man letar efter choklad!!)



Lycka till! Uppdatera gärna om hur det går!

2011-12-06 @ 21:24:03
URL: http://www.järnpöjkarna.se
Postat av: Jonna

Vad härligt att du ska åka utomlands! Spännande..! Jag skulle nog inte fixa sockerförbud i december... men försöker köra alla "klassiker", inte äta fikabröd och godis i veckorna osv osv. Det funkar oftast. Fast för en stund sedan slank det visst ner några chokladtäckta valnötter... men på jobbet, där fikar jag iaf aldrig "sött"... Jag tror annars som CM säger, det gäller ju att ha den där balansen, och vissa saker kan man unna sig, men kanske inte allt, jämt. Kram pårej! PS.Jag tycker du är en riktig snygging oavsett, du har så fina "drag" och är en naturlig skönhet liksom!

2011-12-06 @ 21:33:14
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Miss Agda

Jag går lite i samma tankar som du. Det har blivit alldeles för mycket socker och sånt på sistone, men samtidigt vill jag inte helt säga nej till att julegott. Och jag är -precis som du- en allt-eller-inget-människa. Mycket lättare att köra 6 veckor utan socker (vilket jag nyss gjort), men omöjligt att bara äta gott 1-2 ggr/v!

2011-12-06 @ 21:38:19
URL: http://www.missagda.se
Postat av: Annoula

Sockerhelvete säger jag bara... Suck.

2011-12-07 @ 20:02:14
URL: http://www.annoula.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback