2009 - STATISTIK (OCH TANKAR INFÖR 2010)

Eftersom jag är en siffernörd ägnade jag gårdagen åt att sammanställa mitt träningsår från Funbeat mer överskådligt.

2009

Total träningstid: 24 866 min = 414,4 tim = 1 tim 8 min/dag

Total sträcka: 264 mil (Sprungit, vandrat, cyklat och åkt skidor)

Uppdelat på 472 pass


Juli var min bästa träningsmånad, tack vare fjällvandringen...

Cykel

Tid: 2 489 min = 41 tim
Antal dagar med träning: 18 dagar (inte mer?)
Sträcka: 101,7 mil
Medelhastighet: 24,71 km/h

Längdskidor

Tid: 1 926 min = 32 tim
Antal dagar med träning: 18 dagar
Sträcka: 32,6 mil
Medelhastighet: 10,17 km/h

Löpning

Tid: 4 441 min = 74 tim
Antal dagar med träning: 102 dagar
Sträcka: 66,5 mil
Medelhastighet: 9 km/h (ingen rolig syn, men inkl bla intervallvila och löpband med gång)

Styrketräning

Tid: 3 332 min = 55,5 tim
Antal dagar med träning: 78 dagar

Slutsats:
202 träningstimmar av 414 bestod av skidor, cykling, löpning eller styrketräning. Det innebär att jag inte tränat helt fokuserat mot dessa grenar men å andra sidan har jag haft ett grymt roligt träningsår med mycket blandade aktiviteter. (Spinning - 36 tim har jag inte räknat med och det är ändå träning riktad mot cyklingen.)

Kommentarer:
Förvånad över att få svart på vitt att jag inte cyklat mer än jag faktiskt gjort. Här finns stora utvecklingsmöjligheter. Hastigheten ska upp och även milantalet.

Längdskidor har egentligen ett annat träningsår än kalenderåret eftersom vintern klyvs mitt i. Svårt att räkna utifrån detta men jag har förhoppningar om att träna mer detta år än jag gjorde förra året, tror att jag kan/vågar åka längre sträckor. (Ska räkna om träningen per vintersäsong vid senare tillfälle.)

Vad gäller löpningen så har den träningen varit relativt oregelbunden och det är inte så konstigt att jag inte är bättre än vad jag är på att springa. Om bara benhinnorna är snälla med mig så vill jag få mer kontinuitet och våga lite mer detta år.

Styrketräningen är på uppgång. Det är roligast just nu. Lite farligt för konditionsträningen som jag verkligen behöver inför Vasaloppet.

Målsättning för 2010:
Vasaloppet (genomföra och helst under 10 tim)
Vätternrundan (genomföra och helst under 12 tim körtid, kanske 13 tim totalt)

...och några mjukare mål:
-Ta fram cykeln tidigt och träna de rekommenderade 100 milen inför Vätternrundan.
-Cykla några kortare cykellopp under våren.
-Springa mer, oftare.
-Springa ett/några lopp.
-Springa längre, kanske 20 km?
-Springa milen (ute) på 55 min, dvs kapa kilometertiden med c:a 30 sek. (PB på löpband 56:40)
-Fortsätta öka på vikterna på styrketräningen.
-Klara en chins.
-Göra fler armhävningar, utmana mig själv att göra på tå.
-Registrera intensitet på Funbeat för att planera träningen bättre.
-Testa pulsbaserad träning.
-Testa långfärdsskridskor.
-Testa kajakpaddling.
-Fjällvandring i någon form.
-Äta balanserat, minska sockret och öka vegetariskt.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Så du är också inne på styrketräning för tillfället. Samma här. Men attans dåligt inför Vasan. Måste träna kondition.



Bra mål förresten! Kajakpaddling är skoj - en nyupptäckt grej för mig. Och pulsbaserad träning är super så länge som man inte blir alltför sifferbesatt. ;-)



kram

2010-01-04 @ 15:51:49
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: frida

Räkna med mig på kajak och fjällvandring!

2010-01-04 @ 19:25:12
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: Andréa

Kul läsning :) Det är så kul att läsa om allas 2009 och tankar om 2010!

2010-01-04 @ 20:34:11
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Jim

Välkommen till GBG och cykla Activio onsdagar eller torsdagar! :D

Gott Nytt i efterhand!

/J

2010-01-04 @ 22:06:17
URL: http://jl-inspiration.blogspot.com
Postat av: izza

Det är så kul att läsa om året som har gått och tankar om året som komma skall! Mycket av 2010 har länge känts så långt bort, men nu finns det ingen återvändo längre, nu kör vi!!! :D

2010-01-04 @ 22:57:39
URL: http://Runrunner.wordpress.Com
Postat av: Sofy

åH jag avundas de som är siffernördar! Såhär är det ju jättekul att se, men jag kommer mig inte för alls... Hm, kanske ska ta tag igen? Nytt fräscht år liksom?!



Bra där med målen, jag tror starkt på dig och tycker attd et inte borde vara några problem att fixa milen på den tiden du skriver nu när du kör löpning med klubb och allt!



Snart ses vi - ska bli så kul!!!

( å så vet jag vem du kan paddla kajak med! )

Kram

2010-01-05 @ 08:52:47
URL: http://www.uppochhoppa.se
Postat av: Åsa

Grymt bra jobbat! Kul att se på det så där.

2010-01-05 @ 08:56:19
URL: http://asaehrnholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback