VILA

Det är lite tråkigt att så fort jag skriver ett inlägg med rubriken som ovan så känns det ofrivilligt och det finns alltid en anledning till varför jag inte tränar. Kollade på programet om Anja Pärson, "I huvet på Anja" och hon förklarade det så bra. Hon sa ungefär att träningsmänniskor (inte för att jag jämför mig med en elitidrottsman men ändå) alltid tänker träning och att om man ser på film en kväll så är det vila och då finns det ett syfte med det och målet är att lyckas med träningen dagen efter...

Jag vet inte om det är bra eller dåligt att tänka så. Nu kommer det (oavsett jag vill det eller inte) bli betydligt mindre träning några dagar framöver och definitivt ingen skidåkning och jag har bestämt mig för att uppskatta den tiden och inte känna stress. Vila behövs och kanske kan trolla bort något av den negativa stress som jag känt kring skidåkningen på sistone.

Något som är tröstande med det hela, även om jag önskar att de slapp gå igenom det, är att både Frida och Ullis har uttryckt liknande känslor kring vasaloppsträningen. Själv önskar jag ofta att det bara vore över. Eller så funderar jag till och med på att dra mig ur och tänker att man ska göra det man tycker är kul - inte utsätta mig för den hemska, långa idiotin som jag (ibland) tycker att Vasaloppet verkar vara.

Så lite vila är nog behövligt. Våga prova.

Kommentarer
Postat av: Andréa

Vila är (liksom maten och då menar jag inte nån superstrikt "diet" utan vanlig bra och näringsrik mat i grunden och med lite gott på toppen av pyramiden) minst lika viktig som träningen! Så vila med gott samvete!



Själv planerar jag in vilan precis som träningen, det behövs för det är lätt att "glömma bort" exakt HUR viktig den faktisk är!

2010-02-10 @ 21:36:39
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag tycker inte att du ska tänka på att dra dig ur vasan(även om jag oxå förstår dina tankar), för din träning går verkligen strålande bra, och jag känner på mig att du kommer att klara det galant. Och om du mot förmodan inte skulle det, så har du kämpat så j-kla bra och kommit långt med din träning, för inte är det vem som helst som kan bränna av över 4 mil på längdskidor bara sådär:)du är jätteduktig.



Jag kände precis som du nämner på slutet(under helgens kylslagna lopp)att varför gör jag detta, varför åker jag inte en fin härlig dag ist, varför pina sig när det egentligen ska/kan vara roligt? Jag kan åka mitt eget långlopp en dag när jag känner att kroppen känns bra, när solen skiner, när temperaturen är behaglig, kanske saknar jag tävlingsmomentet och allt runt omkring, men jag tävlar ju trots allt i slutändan mot mig själv och ingen annan...så därför blir det inget Vasalopp i år för mig...men ändå så både vill, o vill jag inte åka. Men jag tror inte att min träning nu inför, har varit så bra så att jag skulle orka ta mig igenom :) får sikta in mig på halva sträckan till att börja med(på hemmaplan)

2010-02-10 @ 21:41:52
URL: http://sorgsen.blogspot.com
Postat av: Marie

...bör kanske tillägga att givetvis hade Vasan oxå inneburit en tävlig mot mig själv, men först den dag när jag iaf har aningen känsla av att kunna ta mig till mål...:D Svårt att förklara men du vet nog vad jag menar;)

2010-02-10 @ 21:55:17
URL: http://sorgsen.blogspot.com
Postat av: Malin

Ja såklart man vågar! :)

Tycker du är värd all vila så hårt som du kört! Dessutom är det inte så ofta man fyller 30 ;)

Blir dåligt med träning för min del den här veckan oxå. Vi skippar att ta med oss skidorna i helgen, känns mest bara stressat. Vi njuter av omgivningen och sällskapet istället.

2010-02-11 @ 07:33:34
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Klart du ska vila! Med gott samvete. Vi är faktiskt inte elitidrottskvinnor av en anledning utan är fullt tillåtna att ibland frångå träningen. Och jag förstår precis dina tankar. En del av mig är extremt målmedveten och tycker att Vasan är en perfekt utmaning. En annan del av mig går mer på känsla och tycker att livet ska kännas bra och att man ska vara snäll mot sig själv. Och när de två kommer i konflikt så går det hett till. ;-) Ha det superduperskönt nu så lovar jag att lugnet och målmedvetenheten kommer tillbaka!

Kram

2010-02-11 @ 08:44:22
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Åsa

Jag tror verkligen på att vila sig i form. Men jag känner igen det där och gör det lika ofrivilligt som du.



Jag tycker att du hade en grym tid på Tjejvasan och det kommer att gå strålande för dig att köra hela.



Jag inser att jag själv måste coola ner om jag ska orka prestera. Vila ÄR viktigt.

2010-02-11 @ 10:11:06
URL: http://asaehrnholm.blogg.se/
Postat av: Jesper Hjortsberg.

En rejäl utmaning kommer att möta motstånd på det mentala planet, speciellt i motivationsdippar, men tänk så mycket härligare det kommer kännas när du klarat av det. Om det inte känns härligt efter det, så vet du ju att du troligtvis inte kommer behöva på startlinjen nästa år :)



Lycka till!

2010-02-11 @ 19:43:02
URL: http://jesperhjortsberg.wordpress.com
Postat av: izza

Jag förstår precis hur du känner! Det var den här stressen jag var rädd för att jag skulle uppleva om jag skulle åka i år. Och med facit i hand med min segdragna förkylning är jag riktigt glad över att jag inte ska åka. Men du däremot har ju tränat enormt disciplinerat och du kommer känna dig rejält förberedd och vältränad när du väl står där!



Lite vila kommer göra susen för motivationen och fatta vilken känsla det kommer vara när du glider fram i Vasaloppet och inser att du faktiskt kommer klara det!!!



Ses snart!!!

2010-02-11 @ 20:14:37
URL: http://runrunner.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback