DAGENS SKIDÅKNING

Längdskidor, 1 tim 29 min

15,5 km.

Jag har haft en fantastiskt skön viloperiod och idag så kände jag (för första gången på länge) ett litet pirr i magen inför kvällens planerade skidpass.

Mitt sällskap hade rekat fram ett nytt (för mig) spår och enligt uppgift så var det "något mer kuperat". Dock har jag en förkärlek till uppförsbackar och en hatkärlek till nedförsbackar där jag ofta känner mig besegrad av en rädsla för okända kurvor, sliriga spår och alltför höga hastigheter.

Daniel var en klippa och gjorde mig sällskap hela kvällen trots att han besitter högre hastigheter än vad jag kan prestera. Vi körde varv på varv och tiden bara försvann. Det var grymt roligt med tuffa saxbackar och en lång seg brant som fick upp pulsen rejält. Jag fegade i utförsbackarna och tappade lite fart på att bromsa och tveka men blev i alla fall mer vågad ju fler varv vi åkte.

Jag fick återigen bevisat för mig själv att det är något extra att köra i mörker med elljus runt omkring. Dessutom några partier med trasiga lampor så man fick mer eller mindre kasta sig ut i mörkret och kunde snart skymta spårens isglimtar i natthimlens sken.



Snön började falla efter några varv men det gjorde ingenting. Förvånande nog gled mina skidor bättre än nånsin och jag kände mig bara uppfylld av lustkänslan av att det är roligt att åka skidor igen!

Fem gånger 2,6 km avverkades men vi ville ha mer...

Så stavarna kastades åt sidan och så körde vi hela varvet en sista gång med tekniktänk på diagonalåkning och det var en häftig känsla att ta backarna enbart med benkraft och med kvällens skönaste skratt så spurtade vi sista sträckan och avslutade ett grymt välbehövligt skidpass!

Maxpuls: 187 (c:a 91%)
Medelpuls: 167

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej Annika! Först, grattis i efterskott!! Sedan, vart är det elljusspår du åkte i? Kul att du känner glädje inför skidåkningen igen. Själv var jag i Hemsedal och åkte skidor i helgen och upplevde rena euphorin att åka längd bland fjälltopparna istället för att harva på ett fält. =) Mvh Emelie

2010-02-17 @ 19:59:46
Postat av: frida

Visst är det underbart att åka i mörkret, en helt annan känsla!

2010-02-17 @ 20:50:01
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: Annika

Hej Emelie! :) Tack! Vi åkte i Strömsfors i Kolmården, lagom kuperat och skapliga elljus(några trasiga). Lät härligt med fjäll-skidåkning :) men just nu får man vara glad för all skidåkning som blir av. Har du testat att åka med pannlampa nu? Funderar på allvar att köpa en nu :)

2010-02-18 @ 07:54:47
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: Sofy

pirr pirr!

2010-02-20 @ 08:12:34
URL: http://www.uppochhoppa.se
Postat av: Emelie

Hej igen! Ja, jag har testat att åka med pannlampan nu. Den funkar riktigt bra, men oftast tycker jag det känns nog ljust att åka ändå bara himlen har ett grått sken. Pannlampan kom till bra användning när jag åkte ute på Söråkers IP när jag var hemhemma en sväng förra veckan. Där var det mörkt!

2010-02-21 @ 15:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback