ÅRET SOM GÅTT - MITT 2010

Det känns nästan vemodigt att titta tillbaka. Tänk att det redan gått 12 hela månader sedan sist. Ett helt år. 365 dagar fyllda med... en blandad kompott. Samtidigt så känns det så klart häftigt. Några mål är avklarade och andra saker jag inte förväntat mig har också förgyllt året.


Januari

Året började med fortsatt skidträning. Jag nötte mil på mil under gnistrande fina, kalla dagar. Glad över att vintern var så bra även i Östergötland. 

Jag satte mål inför 2010 och hoppades på att genomföra båda Vasaloppet och Vätternrundan. Jag gick igenom min träningsstatistik och tänker göra det inför 2011 i ett eget inlägg också.

Jag var på skidläger med bloggtjejer i Orsa Grönklitt, planerade min 30-årsfest och var utan godis/socker i 30 dagar.

Jag hade även en hemsk upplevelse under Stråkenloppet men tog mig slutligen i mål trots att jag hela tiden ville avbryta.




Februari

Jag gjorde sushi för första gången, fortsatte träna skidor flitigt, firade min 30-årsdag både i Norrköping, Linköping och i Sundsvall.

Sprang milen på löpbandet på 55:15 och det har förblivit årets bästa tid.

Åkte tjejvasan på nytt personbästa (2:39) som uppvärmning inför årets stora mål.




Mars

Jag åkte Vasaloppet och det blev ett minne för livet. Hela upplevelsen var glädjefylld och jag var imponerad av mig själv och kroppen.

Jag körde tre-timmarsspinning på Spinn of Hope och upptäckte crossfit på gymmet.




April

Jag var sprudlande förälskad och firade påsk i Finland och njöt av vackra, långa skidturer på fjället. Jag badade i isvak för första (men absolut inte sista) gången!

Jag hälsade på Erika i Göteborg och njöt av vårsolen och gjorde premiärturen på Pärlan inför cykelsäsongen.



Maj

Jag fick halsböld och blev sängliggandes, penicillinknaprandes och tappade massa träningsdagar. Detta fick mig också att ställa in Vättern-satsningen vilket jag senare har ångrat periodvis.

Jag åkte hem till Sundsvall och njöt av lugnet i stugan på landet och laddade batterierna.

En hel helg spenderades i en kajak och jag som nybörjare fick slita hårt på vågarna men hade ändå en mysig helg med bloggtjejer, friluftsliv och tältning.

Maj avslutades med blodomloppet som kortades ner till 5 km i sista stund eftersom jag knappt löptränat alls sista tiden.



Juni

Jag var en vecka i Kroatien med kärleken och åt massor av god mat och fick även till några träningspass. Vi fick mer regn än önskat men hade en ljuvlig resa trots det.

Jag fick besök av Lisa från Umeå, tränade ett pass på gymmet med en PT och yogade utomhus i Folkparken.

Midsommar firades på landet och träningen avtog och blev mer sporadisk.



Juli

Jag hade tidig semester och juli månad inleddes med fjällvandring. Sedan följde tre veckor med bästa sällskapet, massa mys, aktiviteter, skärgården, Pajala, fiske och grillning. En helt underbar sommar!

Jag paddlade även kajak och fick en mer njutningsfylld upplevelse än i maj månad.



Augusti

Mamma och pappa kom på besök i Norrköping. Jag fick besök av Lisa och tränade utomhus så mycket jag kunde. Barndomskompisen Anna kom också och hälsade på och vi åt mest god mat.

Frälst i fjällvandring gjorde jag ytterligare en resa tillsammans med fina vänner och vandrade en långhelg i Jämtland.

Mitt träningskort gick ut och jag försökte klara mig med att springa och träna utomhus. Införskaffade en yoga-dvd som knappts använts. Jag började drömma om att springa marathon.




September

Hösten kom och jag försökte öka min löpardos. Jag slet mig genom passen och fick gå bitvis mellan löpningsintervallerna. Jag anmälde mig till Tjurruset.

Jag provtränade kick-boxning och älskade den träningsformen! 

Stockholm fick ett besök och där spanade jag bl.a. på Sthlm halvmarathon.

Återinsjuknade med halsböld igen och käkade penicillin och tappade åter igen träningsdagar och motivation. Saknade gymmet och träningsmängden sjönk.





Oktober

Som vanligt var oktober en rosa månad och jag och Lina bodde hos Erika i Göteborg när vi deltog i Rosa Bandets 24-timmarsevent.

Jag sprang tjurruset och hade en jätterolig upplevelse. Dessutom väldigt lycklig över att få dela en sådan upplevelse med min blivande sambo.

Jag saknade träningen och gymmet så mycket att jag köpte ett månadskort så jag kunde röra på mig något innan flyttlasset.



November

Mycket fokus på att packa ner hela mitt liv i flyttkartonger och ta farväl av alla kära Östgötar. Erika var en ängel och hjälpte mig under den sista kritiska helgen.

Jag tog beslut om att anmäla mig till Stockholm marathon för att ha ett bra mål i sikte och en morot för löpträningen. Löparskorna har därefter snörats på varje vecka men inte riktigt så ofta som jag önskat ändå.

Flyttade till Luleå, gjorde säsongspremiär på skidor och försökte hänga med i sambons höga träningstempo.




December

Det har varit en riktigt kall månad. Spenderade en helg i Pajala och julen i Sundsvall men i övrigt har jag mest utforskat Ormbergets skidspår. Full fokus på skidor och löpning under december, testade bl.a backintervaller på skidor för första gången. 

Har känt mig väldigt målmedveten och det är en skön känsla. Även om december även lockat med andra julbestyr. Ligger fortfarande efter avseende löpningen och behöver krydda träningen med långpass. Saknar sällskap för turer i mitt tempo och det hade varit roligt att ha någon att kämpa tillsammans med.

Har ätit alldeles för onyttigt den senaste tiden och skulle behöva skärpa mig på den fronten för att må bra totalt sett.




Kommentarer
Postat av: frida

Vilket år! Blir alldeles rörd av att läsa om allt. Så fina bilder och favoriten är den sista bilden, det är hemma :).

Ett långlöppass är bokat i februari på Luleå gator!



Gott nytt år och high 5 för hur bra det har varit!

2010-12-31 @ 08:44:43
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: Nina

Vilket härligt år du har haft Annika! Med träning, resor, kärlek, flytt och allt.



Hoppas att 2011 blir minst lika bra! Gott Nytt År.



Och du, jag är inte heller bra på bloggdesign, i början hade jag verkligen noll koll på stilmallar och kodmallar. Nu vågar jag prova mig fram lite iaf:)

2010-12-31 @ 09:43:57
URL: http://niiina.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja vilket år!! Vad det hänt mycket och massa roliga saker dessutom! Gott nytt år på dig tjejen! Kram och hoppas 2011 blir minst lika bra :)

2010-12-31 @ 11:15:47
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Andréa

Vilket fint år (trots det där med halsbölderna)! Hoppas 2011 blir minst lika fint, gott nytt år!

2010-12-31 @ 11:20:17
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: lina

Åh vilket år, kan knappt tro att det snart är slut. Tiden går så himla fort. Jag ryser, fina konstraster, älskar bilderna :)



2011 kommer bli ännu bättre här uppe i Norr :)



Gott nytt år till finaste du!!



Massa massa kramar!

2010-12-31 @ 12:05:30
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Erika

Tänk vad mkt vi har hunnit med tillsammans under året! =)

Hoppas på att 2011 kommer bli fyllt av lika många härliga upplevelser tillsammans!!



Stor Kram!!

2010-12-31 @ 13:14:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback