FJÄLLVANDRING, JÄMTLANDSTRIANGELN

Jag är tillbaka efter tre dagar i Jämtland tillsammans med besättningen Erika, Frida, Daniel och Tobias.

Sammanfattningsvis så var det mycket som var annorlunda med hela den här vandringen. Först och främst att det var en social tur och det blev mycket snack och mycket skratt. Väldigt trevligt men också med den bieffekten att jag inte la märke till naturen lika mycket som jag gjort på tidigare vandringar. Så här i efterhand så minns jag knappt hur omgivningarna såg ut, om det var fint väder eller jobbigt. Jag brukar ha bra minne och det känns lite underligt att tänka tillbaka på turen och sakna vissa avsnitt. Tack vare en mängd foton kan jag dock skrapa ihop en bild och ändå minnas turen i stort.

Det var även generellt väldigt mycket folk längs leden. Detta är också en ny upplevelse för mig. Att leden bitvis kändes som E4:an med flera filer och möten och ständig andra vandrare inom synhåll. Jag antar att just den här tidsperioden klassas som högsäsong i svenska fjällen. Torrt, varmt och inga mygg är nog en bra bild av augusti månad.

Ytterligare ett nytt inslag på denna tur var det fina sällskapet vi fick i form av renar på flera ställen under samtliga dagar. Det kändes fint och häftigt att vara så nära djuren och naturen och flera renar vågade sig riktigt nära.

Däremot tror jag kanske inte att naturen var så storslagen och vacker så som jag upplevt de andra sträckorna jag gått tidigare. Vi följde bland annat elstolpar in över berget och det förtog lite av naturkänslan.

Boendet bestod av fjällstationer (större anläggningar än fjällstugor) och det betydde mycket folk, stimmigt och hög ljudnivå. Bra och skönt med tillgång till mat och enkelt med allt som var ordnat men inte lika mysigt eller gemytligt som i en mindre enklare stuga...

Nu finns det en viss risk att jag låtit mer negativ än vad jag avsåg p.g.a. de yttre faktorerna men jag har faktiskt en positiv upplevelse med mig hem.

Fina vänner, roliga samtal, skratt långt in på natten, massa tågtimmar, kärlek, vandring och trots allt svenska fjäll berikade helgen och får mig att börja planera nästa tur direkt...


Vi som var där...

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Förstår verkligen vad du menar med det där med fjällstationer vs stugor. Jag fick en smärre chock när vi kom till Kebnekaise efter en vecka i mysiga stugor där man umgåtts med alla och kliver in i nån slags stojig stureplansmiljö.. Not my cup of tea..

2010-08-16 @ 21:48:09
URL: http://traningseffekt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback