DAGENS FÖRDOM

Ikväll när jag var på gymmet kom det fram en man och kommenterade att han så ofta såg mig träna.

-Ja, sa jag, men det är roligt att träna när man har ett mål att sträva mot.
Då granskade han mig uppifrån och ner och bedömde att: -Inte behöver väl du gå ner i vikt.
-(???) Vem har sagt något om utseendet. Jag pratar om prestationer och att träna för att bli starkare och uthålligare.

Han hade en typisk bild av den tränande tjejen idag förmodligen. Det kändes så bra att ärligt kunna säga att vikten är det minsta jag bryr mig om. Visst är det ok att träna för att gå ner i vikt men jag tror man kan ha så mycket roligare om man släpper den biten och fokuserar på träningsglädjen, styrkan och självförtroendet man får - och sen kommer nog formen på köpet...

Han spann sedan vidare på att det var svårt att prestera och tävla som tjej. Han ansåg att vi tjejer är så avundsjuka och inte kan unna någon annan att vara bra utan att det ska kastas skit.

Det var åter igen så roligt att få säga emot honom och tala om att min erfarenhet är tvärtom att vi kan stötta, peppa och låta varandra tävla efter bästa förmåga och utifrån våra egna förutsättningar. Jag har mött så trevliga och genuint härliga tjejer genom träningen/bloggen/funbeat som jag aldrig träffat annars.

Kommentarer
Postat av: frida

du har så rätt.

2009-09-28 @ 23:10:35
URL: http://fridfullt.blogg.se/
Postat av: Anki

Det är verkligen så tråkigt med folk som har sådana fördomar. Just det där med vikten känns det som att jag också har hört hur många gånger som helst. Känns bra att ärligt kunna svara emot i alla fall!

Postat av: Malin

Vissa är lite inskränkta :) Alla tränar ju inte för att gå ner i vikt, verkligen inte. Sedan som du säger jag har oxå träffat så många trevliga, goa och söta peppande tjejer i bloggvärlden. Men visst finns det mkt avundsjuka bland tjejer, har märkt det ibland på anant håll och jag tycker det är sååå tråkigt. Vi ska väl peppa och hjälpa varandra!!

Härligt att du hade svar på tal på hans frågor! ;)

2009-09-29 @ 07:36:07
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: izza

Haha! Snacka om att ha svar åt motsatt håll mot vad hans frågor/påstående handlade om!! Det måste ju vara fruktansvärt tråkigt att nöta nöta nöta träning utan att hitta den riktiga glädjen och kanske bara sträva efter t.ex. viktnedgång. När man hittar den riktiga träningsglädjen så ger det ju så mycket mer!! Precis som du skriver bla styrka och självförtroende!



Nej, här i bloggvärlden finns det inte mycket uns av det han ville framhålla om avundsjuka och inte unna varandra framgång. Snarare tvärtom! Här är det pepp och må bra som är fokus!! Det finns ju snarare en postiviv avundsjuka (fel ordval, vi ser varandra som förebilder!?) när någon gör något riktigt bra så blir man ju motiverad och kanske inspirerad att göra något liknande!

2009-09-29 @ 09:03:47
URL: http://runrunner.wordpress.com
Postat av: mickehero

Det verkar varit en lite inskränkt snubbe det där, bra att du gav svar på tal :)!

Som du nämnde, genom att träna inför olika mål så är det ganska lätt att hålla motivationen uppe också kommer ju formen på köpet när man tränar frekvent.



Ang. bloggning, ja jag får väl försöka uppdatera min blogg lite oftare då, jag är inte ngt bloggproffs direkt, får se om jag skriver några rader om kvällens mörkerpaddling senare :). Annars, jobbar som datanörd, systemutvecklare (java, open source, server-side av administrativa system bla bla). Dvs ett ganska stillasittande jobb som måste kompenseras av en aktiv fritid.

Vad pysslar du själv med ;)?

2009-09-29 @ 14:54:12
URL: http://www.trimmadelvisp.blogspot.com/
Postat av: Mikaela

Blir så glad att läsa detta! Tjejjer är också fighters såklart, om de vill, men alla verkar inte ha fattat det. ;)

2009-09-29 @ 17:35:00
URL: http://www.njutmaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback