DAGENS TRÄNING (OCH SMÄRTA)

Löpband, 40 min

Jag slet mig från andra uppdrag och uppgifter på hemmaplan och slank ner till gymmet. Har haft en skön känsla med löpningen på sistone och med nya skorna så har det känts kul att springa på bandet.

Värmde upp fem minuter med gång och jobbade sedan på 9,5 km/h i 15 min. Sedan 17 min 10,4 km/h och slutligen 2 min 11,0 km/h och sista min 12,5 km/h. Klarade tom sista ökningen utan problem, skönt. Kände mig stark och snabb. Jag tycker att det är bra att springa framför en spegelvägg, inte för att kolla på sig själv hela tiden men för att man kommer ihåg hållningen, stolt och stark.

Så långt så bra - men jag tror att jag var väldigt dum som sprang? Redan igår på intervallträningen kände jag av höger "vad" och idag blev det inte bättre. Jag vet inte varför jag biter ihop, jag tror att det ska gå över. Jag är inte van att ha ont och vill inte medge för mig själv att jag har problem...

När jag klev av bandet ikväll gjorde det så ont ont ont. Jag haltade bort till stretch-rummet och försökte stretcha. När jag masserade och tröck så gick det inte att låta bli att stöna och grimaserade och tårarna trängde upp och blandades med svetten... Så dumt!

Underben-, vad- och benhinneproblem känns så himla vanliga och svåra. Det finns hundratals diagnoser och faktum är att jag inte tycker att det här onda sitter på samma ställe som för några veckor sedan. Det här är på insidan och igår sa vår löptränare att jag skulle massera det onda och att det var muskelfästena som ömmade för att man är ovan. Tidigare har det känts mer på utsidan och då kändes det mer som benhinnorna så därför känner jag mig mer optimistisk nu ändå.

Jag vill ju inte ta ett uppehåll från löpningen nu när jag precis börjar komma igång. Tar emot alla tips (som inte innebär vila..) gladeligen!

(Emelie, nu är vi två... typiskt )

Stretching, 20 min

Aj.


Här gör det ont när jag trycker eller när jag belastar...

Kommentarer
Postat av: Dessi

Ajaj! :( Det är så tråkigt när man får problem i löpningen, man vill ju absolut inte behöva ta en viloperiod på flera veckor/månader. Jag har haft problem med benhinnorna sedan i våras, men tar äntligen nu en paus för första gången. Får ont fram på smalbenen och på insidan av vaderna som du beskriver.



Tror jag inte löptränat på 4-5 veckor nu. Trodde abstinensbesvären skulle vara olidliga men jag fokuserar på andra träningsformer istället (börjar äntligen kanske gilla spinning!) :)



Jag har hört att man kan gå på laserbehandlingar mot benhinneinflammation men vet inte hur det fungerar eller om det hjälper. Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig! :)



kram



2009-11-19 @ 01:14:26
URL: http://www.dessi.se
Postat av: Andréa

Usch! Kanske behöver du ta det lite lugnt ett par dar? Hoppas det släpper iaf!

2009-11-19 @ 06:10:51
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Malena

Jag tror ju att jag har dragit på mig den värsta (?) av åkommor, en kronisk, nämligen gubbvader. Har skrivit om det i min blogg. Jag har ont på samma ställe som du och periodvis i somras och tidigt i höstas var det omöjligt att springa. Det gick bara inte så ont gjorde det. Nu har jag börjat med kalcium-magnesium-tillskott och, peppar, peppar, det verkar som om det hjälper. Jag har också vilat ordentligt, börjat sakta men säkert att springa och så stretchar jag. Fast om det är bra vet jag inte, sist jag sprang så hade jag en obehaglig känsla i vaden och då slutade jag. Nu vågar jag knappt prova igen för jag är så rädd att det ska göra ont.



Usch, jag förstår alltför väl hur du känner!

Kram!

2009-11-19 @ 06:39:58
URL: http://bredablick.wordpress.com
Postat av: emelie

Åh nej, vad är det för klent virke vi är gjorda av?! Så himla tråkigt att få ont. Jag satt med en frusen fläskfilé på mitt ben igår... Alla knep är bra utom de dåliga =) Jag vill verkligen inte vila från löpningen nu när jag precis kommit igång, men kanske måste jag. Får köra spinning istället. Jag hoppas ditt onda släpper SNART så vi kan vara ute i löpspåret igen.

kram!

2009-11-19 @ 07:12:13
URL: http://emelille.blogg.se/
Postat av: Malin

Nä va trist! Du kanske har ökat för fort? Massera med liniment och stretcha vaden ordentligt och kanske lite löpvila i alla fall...

Hoppas det blir bättre!!

2009-11-19 @ 07:40:05
URL: http://motmaran.blogspot.com
Postat av: Anonym

läs min blogg, den oretuscherade barbien

2009-11-19 @ 07:41:38
URL: http://blondinmemsie.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag har mycket problem med mina benhinnor men har fått det förklarat för mig att de ofta krånglar för att vaderna är spända och liksom drar i benhinnorna. För mig har vadstretch och massage hjälpt mycket. Problemet är bara att det är svårt att massera vaderna. Min naprapat håller dock på att sälja en stav man kan använda för att massera ben och vader och jag tycker att den funkar bra. Det gör svinont att använda den men vaderna blir väldigt mycket mjukare. Du kan nog googla på den för att se lite hur den används, den heter the Stick och om du vågar slå till på att köpa en gör man det på thestick.se Du kanske kan övertala löpgruppen att köpa in en så att du slipper betala själv :) ?

2009-11-19 @ 09:07:42
URL: http://powersus.blogspot.com
Postat av: Anki

Usch vad tråkigt... Smörja in med Voltaren är mitt tips. Jag har gjort det hela tiden under min muskelinflammtion och jag inbillar mig i alla fall att det har blivit bättre av den. Fördelen mot salvan är ju att den är mot antiinflammatorisk medan tabletter även tar bort värken vilket jag inte gillar eftersom jag vill känna värken så jag vet när det är dags att sluta. Voltaren som salva (eller gel eller vad det nu räknas som) är med andra ord mitt tips för att snabba på läkningen vad det än är!

Postat av: Lina

Läser alla tips noga!!



Jag har haft problem med min vänstra vad ganska så länge nu:-( jag är inte heller van att ha ont, och jag vill inte erkänna det för mig själv. Jag har tränat på som vanligt, men jag vet ju innerst inne att det är galet. Kanske skulle prova på voltaren. Provade ipren gele ett tag och jag tyckte att det hjälpte då, men sen kom det tillbaka igen :-( Dumma dumma vad! Får hoppas att det går över för oss båda tooksnart!!!!



Stor kryakram till dig!!!!

2009-11-19 @ 10:18:30
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Anna

Aaaaj... Det gör så förbannat ont...

Själv har jag ju en rygg som bråkar.. och som jag är väldigt, väldigt less på...

2009-11-19 @ 10:39:42
URL: http://metrobloggen.se/annoula
Postat av: nathalie

löpning är det bästa som finns. Jobbigt de där med din "vad", jag känner ungefär lika, fast under foten. Krya på dig !

2009-11-19 @ 10:53:05
URL: http://nathalieolssons.blogg.se/
Postat av: frida

Vila och ta hand om din kropp. Dåligt samvete och sånt borde du bara få om du pressar kroppen för hårt, inte för att skippa löpningen eller träna annat :). Härliga tider på löpbandet och håller med, springa framför spegel är bra, även för att spana in sig ;)

2009-11-19 @ 12:16:30
URL: http://fridfullt.blogg.se/
Postat av: Miss Agda

Har du provat vattenlöpning? Skonsamt och effektivt säger mina vänner som brukar vattenlöpa (gör dock inte det själv, men är sugen på att prova jag med)

2009-11-20 @ 22:33:36
URL: http://www.missagda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback