VANSBRO TJEJSIM

Det var ett kort lopp och inte så mycket att orda om egentligen. Lite mer bilder å andra sidan.
(Usch för alla bilder med badmössa och våtdräkt, men det bjuder jag på)

Vi vaknade utvilade i en hyrd lägenhet i centrala Vansbro och det var gott om tid.


Här sov jag som en prinsessa i bäddsoffan

Åt frukost och promenerade iväg och hämtade mitt startkuvert. (Hejade en snabbis på Erica från Göteborg som vi mötte på Blogger Boot Camp. Kul!)


Har hämtat ut startkitet inklusive fina badmössan!

Jag var lite skönt nervös och spänd innan det var dags men allt klaffade så himla bra. Jag fick, efter lite övertalning, byta startgrupp och sedan var vi på plats vid startfållan ungefär en halvtimme innan start. Vi gick förbi den digitala skylten i Vansbro som jag tidigare år åkt förbi på väg tll fjällen och den visade 16,8 grader i vattnet.

Vi såg första starten, den enda tävlingsgruppen simma iväg. Sedan var det gemensam uppvärmning och jag insåg att jag var en katt bland hermelinerna i min röda badmössa bland alla andra vita i gruppen. Riktigt lyckosamt för mamma och pappa som skulle försöka följa loppet och mig från land.



Så var det dags att hoppa i vattnet och det var förvånande behagligt redan från början. Det var dock lika trångt som jag varit rädd för och jag fick en hel del sparkar och själv så tafsade jag en del på damerna framför. Det blev en del skratt och ursäkter och stämningen var god. Jag var verkligen inställd på en dålig tid för det gick inte att ta i överhuvudtaget. Glasögonen var mer eller mindre immiga hela tiden och jag försökte rengöra dem hjälpligt med en hand medan vi simmade.



Största delen av loppet simmade jag närmast bryggan för man kände direkt hur det strömmade om man gick ut en bit. Jag hörde föräldrarnas rop från sidan och vågade iaf ta mig ut och ta mig förbi några klungor. När funktionärerna på bryggan ropade att det var 200 meter kvar så ville jag öka tempot lite och gick ut på nytt. Då lyckades jag till och med att simma om en tjej som körde fristil fastän jag simmade bröstsim.



Målet närmade sig och jag kunde se klockan ticka genom mina igenimmade simglasögon. Blev förvånad och nöjd över att inse att jag skulle klara 30-minuters-målet jag själv hade satt upp. Jag satsade istället på att komma under 28 minuter... och försökte ge lite extra... och 27:41 daskade jag handen på tavlan!


Min målgång


Glad med medaljen

Efter mål mötte jag upp Lisa från Umeå som jag pratat med på Funbeat efter att ha cyklat Tjejvättern på samma tid - och nu vi hade samma tid även på simningen. Mycket trevligt!


Två nyduschade 27-minuters-simmerskor

Det var härlig stämning och bra ordnat med mat och efterrätt och underhållning efter mål. Dalmasarna är så trevliga! Vi blev serverade att killar i vit skjorta och fluga som sprang fram och tllbaka i regnet och blev genomblöta. Jag fick dessutom äran att äta tillsammans med den begåvande killen som spelade gitarr och sjöng för oss.

Lite tråkig analys:
Det kändes direkt att det var en enkel match och att jag borde ha kunnat simmat längre. Det var inte jobbigt och jag behövde aldrig koppla på pannbenet. Det var en väldigt lång resa upp och en minst lika lång resa hem för att simma 27 minuter... (Att simma ytterligare två kilometer och då dessutom simma medströmt låter inte helt omöjligt nu)

Kommentarer
Postat av: Anki

Låter som du hade en trevlig dag iaf...:) Det där med att känna strömmarna när man gick ut en bit kändes väldigt bekant för övrigt. Kändes desto mindre intill bryggan iofs..



Funderar på att göra riktiga Vansbro nästa år? Eller kanske till och med riktiga klassikern?

Postat av: Dessi

Gud vad kul! :) Och så långt under din satta måltid du simmade. Grattis!



Min farfar bor numera i Vansbro sen i höstas, och jag skulle ha hälsat på och hejjat på alla simmare men det blev väl som vanligt lite annat som kom ivägen.



Bra jobbat! :)

2009-07-11 @ 22:39:10
URL: http://www.dessi.se
Postat av: ola

Fasiken!! Bra jobbat tjejen. Du fixar ju utmaning efter utmaning. Själv siktar jag nu på SM i mtb nästa vecka sen den största utmaningen hitintills. Ett fjällmarathon på 43 km. Ouf..

2009-07-12 @ 10:41:59
URL: http://cykelola.blogg.se/
Postat av: Petra

Wow, vilken superprestation!! Härligt jobbat!

2009-07-12 @ 10:55:55
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Andréa

Bra jobbat coh stort grattis!

2009-07-12 @ 11:06:15
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Snorkkis

Grattis till ett bra sim-lopp, och vad roligt att prestera så mycket bättre än du beräknat. Trevlig blogg du har :)

2009-07-12 @ 12:42:58
URL: http://snorkfrokens.blogspot.com/
Postat av: izza

GRATTIS!!! Är fascinerad över både dig och Malin att det går så pass fort att simma. Själv har jag för mig att jag simmar 1 km på 45 minuter i bassäng!!! Men ni kanske har lite bättre teknik än mig, hihi.



Hotell är fixat nu btw, mailar mer info senare!

2009-07-12 @ 20:21:27
URL: http://runrunner.wordpress.com
Postat av: Emelie

Men gud jag är så imponerad av dig! (igen, haha) Men du tar det banne mig igenom varenda utmaning med bravur. Först en massa om att simma är tråkigt och det kan jag inte sen bara slår du din uppsatta måltid med två och en halv minut! Du är så grym! Grattis och bra jobbat! Synd att det kändes som om det var lite onödigt lång resa för bara det loppet men du får väl tänka att det ju är en del av något större och så är det ju inte onödigt :) Nu vet du vad du klarar och kan våga dig på en större utmaning nästa gång!



Kram Emelie

2009-07-12 @ 22:52:08
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Anna

Jäkligt bra gjort tjejen!

2009-07-13 @ 12:52:58
URL: http://metrobloggen.se/annoula
Postat av: emilia

Jätte bra kämpat!!

2009-07-13 @ 20:34:52
URL: http://enmilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback