KONSTGJORT?

Jag är i valet och kvalet.

Jag har tidigare deklarerat att jag inte gillar konstgjord mat, tillsatser och tillskott. Jag har aldrig ansett mig behöva äta tillskott av något slag eftersom jag älskar mat och äter varierat.

Men nu börjar jag lockas in i det här med proteinpulver, proteinfluff och drinkar som blandas på var och varannan blogg. Går jag miste om något och om jag ska köpa något vad ska det vara för något då? Det verkar finnas tusen olika varienter? Olika märken, olika proteiner, olika verkningar, olika smaker. Är det socker i dessa pulver också? Eller cancerframkallande sötningsmedel?

Och jag förstår ju att proteinet inte är tillräckligt för återhämtning utan att jag även behöver kolhydrater och frukt(även om jag inte minns vad frukten gör enligt Axas dietists föreläsning) så det kanske inte är så enkelt ändå?

Nu måste jag läsa på. Och tar tacksamt emot alla tips, synpunkter och förslag...

 
Frukt, keso, kesella, smörgås med skinka... eller en proteinshake?

Frågade även Sofy och här är hennes svar.
Jag har proteinpulver hemma, åt det förut i perioder men nu var det evigheter sedan. Det jag har kört på hela tiden har varit proteinpulver med långsam upptagning i kroppen. Det kallas kaesin, det finns ett som är gott som heter double pro - det kan jag rekommendera! ska försöka hitta upp lite gamla inlägg som du kan kika på. Lina Johansson - jag länkar till henne från min blogg - har skrivt många bra inlägg om proteinpulver och kosttillskott så det är ett hett tips!
Återhämtningsmål: ta något direkt efter träning, men ät sedan riktig mat inom en timme! Återhämtningsmålet skall tas inom en kvart sedan du slutat träna. Gärna något som upptas ganska snabbt av kroppen! Macka med ett glas mjölk, oboy är bättre än apelsin!

Kommentarer
Postat av: Malin

Bra fråga, jag vill oxå veta!! Känner mig oxå väldigt osäker i denna fråga så jag behöver oxå tips från de som vet.



Myys med bak, och gott! :)

2009-12-03 @ 16:01:34
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Anki

Både keso och kesella är ju väldigt proteinrika och personligen tror jag ju att du klarar dig på det när du äter. Själv har jag svårt för att äta protein i tillräcklig mängd varför jag har använt proteinpulver som tillskott. Senaste året har jag jobbat mycket för att gå upp i vikt och har då satsat på Gainer istället. Detta för att få i mig så mycket extra protein och kolhydrater jag kan. För hur det än är så är det mycket mat som skall ner i magen varje dag så att "bara" köra en drink som mellanmål ibland tycker jag är lämpligt..



Jag använder mig av Star Nutrition som märke på både Gainer och proteinpulver...

Postat av: Anki

Ännu en anledning till mina drinkar är att jag kan ha med de och dricka de direkt på gymmet. Vilket jag tycker är mycket lämpligare än att släpa riktig mat. Detta eftersom det tar en stund för mig att komma hem från gymmet och äta riktig mat. Då känns det perfekt med en drink att svepa direkt!

Postat av: Anonym

Jag röstar för riktig, hederlig och vanlig MAT! :D

2009-12-03 @ 16:45:56
URL: http://capturethismoment.blogg.se/
Postat av: emelie

Det enda jag kan tänka mig att frukten skulle vara för (förutom vitaminer och massa annat nyttigt) är att de står för kolhydraterna.



Mig ser du ju allt som oftast med min shaker i högsta hugg. Jag dricker proteindrinkar som mellanmål då jag snabbt och lätt vill ha i mig något och främst då protein. Efter träningen vill jag ha i mig protein men även snabba kolhydrater för en bra återhämtning och dricker då en gainer som består av både kolhydrater och protein. Man kan även äta ett gäng riskakor och keso/kesella eller liknande, men jag tycker det är mycket smidigare med en drink.



De allra flesta innehåller dock tyvärr olika sötningsmedel. Tror det kan finnas något naturellt sojaprotein utan sötningsmedel, men är inte helt säker. Tyvärr tror jag det är svårt att få tag i något smaksatt utan sötningsmedel.



Killarna på bodyextra i stan (ligger bredvid gottegrisen, bakom SF) är duktiga och svarar bra på "dumma" frågor. Jag köper också från www.gymgrossisten.se men det finns även massa andra sidor.



Vi får höras någon dag så kan jag svara på de frågor jag kan.



Kram eme

2009-12-03 @ 16:53:45
URL: http://emelille.blogg.se/
Postat av: Träningsglädje

precis som sofy gillar jag double pro men däremot är det inte särskilt långsamt, fick en kommentar hos mig angående det på den tiden få jag fortfarande "åt det". och jag har svårt att se att du ska kunna hitta proteinpulver utan vare sig socker eller sötningsmedel om du inte äter naturprotein typ hampaprotein som gullfot.blogspot.com och även funrun (tror jag) käkar ibland.



kesella etc. är nog "bättre" men pulver är enklare att ha med sig.

2009-12-03 @ 18:19:51
URL: http://traningsgladje.se
Postat av: Izza

Jag har läst en hel del av det som går att läsa i ämnet. Det jag nu kommer skriva är det som jag har snappat upp och tycker verkar vettigt.



Som mellanmål "ska" man äta långsamt protein, kasein. Jag tycker det absolut godaste är Hy-Pro, samma som Lina J kör med. Finns i många olika smaker.



Direkt efter träning, är det snabbare protein som ska intagas för att kroppen ska kunna ta upp det direkt. S.k. vassleprotein. Egentligen ska man ju då inte heller blanda det med mjölk eftersom den innehåller långsamt protein. Men jag gillar inte att blanda med vatten så jag kör med mjölk ändå!



Jag har både snabbt och långsamt protein hemma, men jag brukar äta det jag tycker passar bäst in. Om jag vill ha ett mellanmål efter träning så kör jag Hy-pro och kanske en macka. Om jag istället ska äta mat snart brukar jag svepa en drink med snabbt protein i. Men den drinken brukar jag oftast bara ta efter ett styrkepass, inte konditionspass. En kaseinblandning blir tjockare och mer mättande medan det snabbare proteinet blir mer drickbart och lättare att bara svepa efter träning.



Att hitta pulver utan sötningsmedel är svårt. Jag äter sötningsmedel i stort sett aldrig i vanliga fall, men i proteinpulver har jag slutat tänka på det... Alternativet är att köpa naturellt pulver, utan smak. Då får man också utan sötning. Det gjorde jag i början. Då mixade jag ihop det med egen smaksättning, tex bär eller latvarianten, lite oboy. Jag vet bara att det finns naturellt vassleprotein, vet inte om det finns i kasein också.



Jag kör på pulver för att det är lätt att alltid ha hemma. Och det känns bra psykiskt just för uppbyggnad efter träning. Sen om det gör någon större skillnad för mig fysiskt ska jag låta vara osagt.



Lycka till i proteindjungeln!

2009-12-03 @ 20:23:15
URL: http://runrunner.wordpress.com
Postat av: Andréa

Det här skulle jag kunna ha en hel föreläsnng om, men jag ska försöka fatta mig kort :)



Sålänge du tillgodoser ditt energibehov (alltså är i energibalans, får i dig lika mycket som du gör av med) samt äter varierat har du inga som helst problem med att få i dig tillräckligt med protein, så just för proteinets skull behöver du inte köpa proteinpulver.



Som axas dietist berättade är ju återhämtningsmålet väldigt viktigt för oss som tränar såpass mycket. Jag brukar säga att tränar man mer än fyra dagar i veckan (med medelhård till hår aktivitet) bör man vara nogran med att få is sig både kolohydrater och protein så fort som möjligt efter passet (inom 0-30min). Jag förespråkar riktig mat istället för tillskott alltid! Men av bekvmälighetsskäl använder även jag mig av pulver för att snabbt få i mig återhämtningsmålet så snabbt som möjligt. För optimal åeterhämtning bör efterträningmålet bestå av ungefär 1-1,5 g kolhydrater per kg kroppsvikt och runt 15g protein. Alltså bör du för enkelhetens skull köpa ett gainerpulver ist för rent proteinpulver (då du ju även måste ha med dig en kolhydratkälla då) Låt dig inte luras av att gainers går under kategorin "viktökning", gainers är mycket mer optimala ur återhämtningssynpunkt än rena proteinpulver.



(Det blev inte så kort det här :D)



Själv köper jag gymgrossistens egna märke, starnutrition, och gillar det då sammansättningen passar mig bra. Fast mest köper jag det för att det är billigt, men dahlblads gainer explosion verkar också bra och smakar bra enligt många. "Min" ganiner smakar också helt ok, mest gillar jag "mintchoklad".



Blev du nåt klokare? :)

2009-12-03 @ 20:29:56
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: ola

Ja du blir väl inte klokare om jag kommer med ännu ett tips men... Efter de hårda passen som jag vet har varit riktigt nedbrytande eller efter tävlingar så tar jag Vitargos Gainers Gold. God och funkar grymt bra. Den innehåller dock aspartam och det har jag ifråga satt hos dom. Deras svar var "Ni vill ha det. Ni konsumenter alltså"

Jag hade hellre tagit vanligt socker istället.



Pulver är praktiskt att ha med men du verkar ju sköta dig galant med kesomackor, dryck o mat och hela kitet.



Ps. Länka till dig idag :-) Kontrade era bikinibilder..

2009-12-03 @ 20:33:15
URL: http://cykelola.blogg.se/
Postat av: Andréa

Glömde att säga att efter återhämtningsmålet måste du ju äta en "riktig" måltid inom max två timmar. Helst lunch/middag men även större mellanmål är ok.



Och det är inga sötningsmedel i starnutritions ganiners. Socker är det ju såklart, men det "måste" det ju vara, det är ju snabba kolhydrater du behöver. I detta fall är det laktos och fruktos som står för detta.

2009-12-03 @ 20:34:29
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: Andréa

Glömde att säga att efter återhämtningsmålet måste du ju äta en "riktig" måltid inom max två timmar. Helst lunch/middag men även större mellanmål är ok.



Och det är inga sötningsmedel i starnutritions ganiners. Socker är det ju såklart, men det "måste" det ju vara, det är ju snabba kolhydrater du behöver. I detta fall är det laktos och fruktos som står för detta.

2009-12-03 @ 20:35:50
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: emelie

Glömde säga att jag kör med märket Sci-mx. Inte direkt det billigaste, men jag är ganska kräsen (mår lätt illa av den syntetiska doften/smaken) så har bara hittat två sorter jag får i mig så så då får det kosta lite. Jag har vassle protein (snabbt alltså) i vanilj och i jordgubb. Sen har jag gainer (protein och kolhydrater) i choklad och ett med flera olika proteinsorter (mest långsamma) i choklad. Vill du kan jag packa lite provpåsar så du kan få smaka!

2009-12-03 @ 20:41:23
URL: http://emelille.blogg.se/
Postat av: Annika

TACK så otroligt mycket för all respons! Det finns en hel del att tycka och tänka om detta alltså. Jag ska fundera lite till :) Så häftigt att det finns så mycket kunskap och god vilja hos vänner att dela med sig!

2009-12-04 @ 00:00:39
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: Malin

Härligt med så många bra o utförliga svar!!

2009-12-04 @ 08:47:19
URL: http://healthandliving.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback