BLIVANDE PT

Söndag morgon och väckarklockan var ställd på 06:50... Helt frivilligt!

Jo, då var det dags att hoppa ur sängen och äta en rejäl frukost. Det ville jag göra i god tid innan jag skulle vara på gymmet för att agera försökskanin åt ett gäng blivande Personliga tränare.

Jag såg en chans att få ett rejält träningspass med bra passning, feedback och förhoppningsvis små korrigeringar i min styrketräning även om själva träningsprogrammet inte skulle vara direkt anpassat efter mig.

Micke, som blev min PT idag, hade fått i uppdrag att göra ett program för en person som behövde gå ner i vikt och förbättra sin hållning. Det blev således ett pass med några fler repetitioner än jag vanligtvis gör, övningar som även höll pulsen (och förbränningen) uppe och några roliga rotationsövningar med medicinboll som var nya för mig.

Upplägget ungefär:

Uppvärmning, 10 min.
Löpband, två fartökningar i slutet.

Styrketräning, totalt 50 min.

Del 1:
Medicinboll - rotationer och puls.
Tex burpees, knäböj, löpning i band, kasta boll med golfsving osv.

Del 2:
2 x 3 stationer styrka och balans, 10 reps
2 x 3 stationer styrka och balans, 10 reps

Del 3:
Core - mage och rygg
Tex situps, ryggresningar, plankan.

Dels var det väldigt roligt att träna på någon annans upplägg, att inte veta vad som skulle komma härnäst. Dels var det väldigt jobbigt - vilket jag tyckte var grymt kul. Dels var det givande att få feedback och små tips om hållning, andning och själva lyften. Vi tog lägre vikter än jag brukar men med både fler repetitioner och med de korrekta musklerna inblandade så kändes det ändå tyngre än vanligt. Lägg till pepp och uppmuntran också så var det en väldigt lyckad start på denna söndag!


Kommentarer
Postat av: Jonna

Gud så kul! Det där vill jag också göra!

2011-09-11 @ 20:25:20
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Anki

Håller med ovanstående. Låter otroligt roligt och lärorikt. Helt klart något jag med skulle vilja göra!

Postat av: Annoula

Åh! Det där lät ju kalaskul!

2011-09-12 @ 11:21:36
URL: http://www.annoula.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback