TISDAG OCH FORTSATT KYLA

Tisdagen blev inte mildare så som någon optimistisk meteorolog hade förutspått på SMHI men vi trotsade de bitande 19 kallgraderna. Vi hade ju vanan inne och kläderna från helgen som funkade.

Jag hade inget klart upplägg på passet och det var lite bedrövande att stå på ett par skidor igen. Jag vacklade och kände mig helt otroligt långsam och svag. Blev på dåligt humör och faktiskt ganska nere av ett formbesked som kändes helt uselt. Det kändes som att jag knappt kunde ta mig fram, jag hasade och orkade inte trycka ifrån, glad knappt alls utan staplade på skidorna som att jag gick med vanliga steg. Ingen kraft och ingen lust.

Vad är det som händer ?

En bit in i passet så hände något, jag tryckte på lite grann, lite mer och faktiskt fick känslan av att åka skidor - en bit i alla fall. Så försökte jag peppa mig själv i det faktum att det handlar om max 4-5 pass fram till Vasaloppet om vädret vill sig och att det gäller att träna nu (Inte för att de här passen kanske gör någon egentlig skillnad men ändå).

Status just nu är att jag är ledsen och besviken på mig själv över att jag inte tränat mer skidmil, inte haft någon riktigt skidåkarhelg och inte fokuserat på styrketräningen för skidåkningen. Men... att vara sur över passen som inte blivit av kommer inte att hjälpa i det här skedet.

Innan passet var slut så kändes det hyfsat bra och nu handlar det om mental träning, acceptera och göra det bästa av det här. Bland annat ska jag fundera över min målbild.


Man ser smått galen ut med tejp, snor och svett i ansiktet

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Men jag förstår inte?! Tycker du åkt skidor hela tiden i vinter - och det har ju gått så bra! Tror enbart att det sitter i skallen.

2011-02-23 @ 16:49:31
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Veronica

Jag tror att du behöver vila. Du verkar ju träna väldigt mycket och inte ha så många vilodagar.



Kanske dags att börja toppa lite nu. Träna mer sällan och när du gör det bara åka korta, ganska lätta pass och fokusera dem lite mer på teknik och fart i kortare bitar...



När jag simmade började vi toppa ca 2 veckor innan och det var den skönaste träningen. Inga jobbiga pass och man blev så pigg i kroppen och sugen att simma.



Det är svårt, men som du skriver bygger du ändå inte upp någon mer grundkondis nu...



Lycka till!



Kram

2011-02-23 @ 20:44:03
URL: http://veronicabergsten.blogg.se/
Postat av: Jonna

Är det någon värmetejp?



Ja, jag tror som andra sagt också, nu är det nog bara att vila och köra lätta pass. Att tänka att man kunnat träna mer och hårdare är bara kontraproduktivt, nu får du försöka tänka positivt!=) Jag tror absolut du är tillräckligt tränad och kommer klara loppet med glans! Men ibland får man en svacka och det är tungt att den kommer precis nu.

2011-02-23 @ 21:28:08
URL: http://fartfylld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback