GODIS

Nu måste jag göra något åt mitt sockerberoende. Efter att nöjt ha konstaterat att jag kom i lite gamla kläder som varit för små en period så började jag dumt nog "unna mig" att äta lite mer igen. Nu liknar min mathållning i stort sett den som jag hade innan jag bestämde mig för att köra Tjejvasan. Det har jag nu bestämt att det inte är ok.

Med undantag för att jag faktiskt äter mer frukt, mer fisk och har bytt ut en del vita kolhydrater mot fullkorn så äts det hejvilt av en massa onyttigheter. Det handlar absolut inte om att jag ska banta, gå på diet eller helt sluta äta något som jag gillar. Men... jag tyckte mer om min kropp och mer om mig själv när jag hade lite mer disciplin.

Jag har läst många bra inlägg/artiklar om mat, onyttigheter och bantningshets. Det sista jag vill är att bidra till någon slags osund bild och det tror jag inte att jag gör. Mitt problem är en stor last: Godis, godis, godis. Jag skulle nog kunna påstå att jag ibland har ett sjukt beteende till godis och att jag är beroende. Det är otäckt att känna att man får ett sug man inte kan hejda. Och på något konstigt vis så har jag trots vetskapen om detta tidigare inte ens velat sluta på riktigt, för det är en sådan njutning att få godis. Usch, vad hemskt det är att erkänna detta för sig själv.

Men bloggen har ju hjälpt mig att sätta mål och följa dem tidigare. Så nu måste jag hitta någon slags rimlig nivå på det här. Konstruktiv problemlösning...

Problem: Äter för mycket godis. Godis är för gott. Godis finns lättillgängligt. Ser på mig själv som en gottegris. Ofta choklad. Ibland bakverk, kladdiga och saftiga kakor.
Definition: Farlig tidzon 1: Slänger oftast i mig något dåligt direkt när jag kommer hem, innan jag hunnit laga mat. Allt från godis, russin, något bröd jag har i frysen. Farlig tidzon 2: Tiden framför dator/tv. De sista vakna timmarna efter ev träning/dusch. Blir sugen på något sött efter maten.
Förslag på lösning: Äta bättre mat för att undkomma suget. Inte ha godis tillgängligt hemma. Bättre alternativ att småäta: morötter, gurka, vindruvor. Skriv lista att sätta på kylskåpet om vad jag kan äta. Drick vatten. Drick grönt te. Fruktsallad istället för godispåse. 
Målbild: Tillåtelse att äta godis en gång per vecka. Tillåtelse att äta fikabröd en gång per vecka.

Det känns som ett rimligt mål och inte en alltför stor uppoffring.

Kommentarer
Postat av: emilia

Det låter ju jätte bra! Sötsaker är helt onödigt men man blir beroende av dom

2009-03-04 @ 13:47:21
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: ola

Ja shit alltså vilka begär det kan komma ibland. Jag tycker dock jag har blivit bättre (låter som en narkoman) nu när jag varit utan godis i nästan en månad. Begären är snällare och kommer inte lika ofta.

Det där med att skräpäta nåt när du kommer hem... Jag tar ofta något vid 15:30 så jag kan komma igång att träna direkt efter jobbet, ca 16:30. Bara nåt litet så inte blodsockret rasar i bott.



Bästa tipset är iaf....Köp inte hem skiten för där äts det upp.

Lycka till.

2009-03-04 @ 21:04:33
URL: http://cykelola.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter som du har lyckats sätta upp ett mål och en plan att följa utan att behöva gå på någon sockerkurs eller att läsa skräckpropaganda som Sockerbomben. Det är faktiskt fler än man tror som blir sockerberoende och om man inte ser upp kan det gå överstyr ordentligt. Jag har bland annat en vän som inte slutade förrän hon fick professionell hjälp men då är vi inne på allvarligt sockermissbruk som obakade kakdegar och frysta bullar. Jag tror absolut inte att du är så illa ute men det kan vara bra att veta att man faktiskt ska ta sockerberoende på allvar. Det är en form av missbruk. Däremot är steget långt från att bara tycka att man äter lite för mycket onyttigheter till att vara beroende.



Hoppas att det går bra!



Kram Emelie

2009-03-05 @ 14:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback