VEGGIEUTMANINGEN - VARFÖR?

Varför har jag fått för mig att jag inte ska äta som vanligt och hitta på "förbud" vad gäller kosten helt plötsligt?

Jo, det har nämligen vuxit fram en känsla av det finns en del livsmedel jag vill undvika:

Charkuteriprodukter.
Kyckling.
Köttfärs.
Korv.
Massproducerat kött i allmänhet.

För mig är ovanstående ofta enkel snabbmat och av gammal vana kan jag alltid slänga ihop en middag om jag bara har det ena eller det andra hemma. Jag har också haft ett (felaktigt) tänk om att varje måltid måste innehålla någonting köttigt (istället för proteinrikt).

Det ledde då in tankarna på en vegetarisk kost. Och jag har länge tänkt att jag borde.

Dessutom vill jag göra ett riktigt försök och skapa mig en egen uppfattning och hur det faktiskt är att äta med dessa begränsningar, tyvärr tycker jag att veg-mat har en stämpel om att den varken är så rolig eller god och den hoppas jag kunna ändra på för egen del.

Så i första hand handlar det om en prövotid om en månad för att tvinga mig själv att tänka efter och faktiskt se till att jag får i mig näringsrik och god mat utan att slentrianmässigt äta kött, fisk eller fågel. 

Det känns som att det handlar mer om miljön än djuren för mig. Jag kan till exempel efter min utmaning (tror jag idag i alla fall) tänka mig att äta vilt kött och (bra) fisk och utan att ha tänkt särskilt mycket på det känns det ändå rimligt att djur dör för att vi människor ska få mat. Men det är något med köttindustrin idag som känns otäck, äcklig och gränsen går väl där någonstans för mig att djur inte ska födas upp på löpande band och enbart med ett vinstintresse och att de redan när de föds betraktas som en produkt och knappt räknas som en levande varelse.

Och så är jag faktiskt medveten om vilken fin vinst det är för miljön om jag äter vegetariskt istället för kött. Det kan jag inte blunda för. Så det här handlar nog egentligen om att jag vågat öppna ögonen lite mer och faktiskt tagit till mig av fakta.



Kommentarer
Postat av: erika

Ingen nyhet direkt men jag håller med dig i allt. För mig handlar det inte om att välja bort (som i förbud) utan snarare att välja till på ett positivt sätt. Djurindustrin ÄR äcklig men att äta ren t ex är ju ngt helt annat. De slaktas "hemma" och lever innan dess riktiga renliv jmfrt med t ex en ko. Kul att du testar :) Jag kände mig väldigt glad och nöjd när jag började äta "industrifritt". Kändes rätt och inte krångligt heller.

2012-06-11 @ 16:40:06
URL: http://sandsnovatten.blogspot.com
Postat av: Daphne

2012-06-11 @ 20:48:28
Postat av: Daphne

Tycker det var bra skäl att pröva vegetariankost måste jag säga :3 håller med på de flesta punkter, men jag tänker att kött är helt okej sålänge man kan vara säker på att djuren har levt bra liv - t.ex. svensk, ekologiskt kött. Och så närproducerat såklart :) så blir det ju miljötänk där också!

2012-06-11 @ 20:50:25
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jättekul initiativ! Det ska bli spännande att följa dig. Jag skulle gärna vilja äta mer vegetariskt men efter alla år ac styrketräning är jag proteinskadad och har svått och se hur jag ska få i mig så mycket protein med vegkost. Kanske ändrar jag mig när jag har följt dig i en månad :) lycka till!

2012-06-11 @ 21:12:42
Postat av: Elin

Jag är vegetarian sen många år tillbaka. Det är egentligen inga problem med vare sig proteiner eller B12 om man käkar mejeriprodukter. Vi äter mycket ost, keso, yoghurt, ägg och naturligtvis en massa goda grönsaker och svamp! Sen äter vi quorn och soyaprodukter också! Lycka till! Hoppas du får en smakrik och njutfull månad :)

2012-06-11 @ 21:39:55
URL: http://www.elinspringer.wordpress.com
Postat av: Jonna

Jag har varit vegetarian i 5 års tid, men av ngn anledning började jag äta kött igen... håller med dig om varje ord du skriver! Som ett led i att få vara mer frisk ska jag äta mer veg, punkt. Och för mig är djurens väl och ve en stor del, äter ALDRIG utländskt kött längre t.ex, ska jag äta kött ska det åtminstone vara svenskt...

2012-06-11 @ 22:36:54
URL: http://www.fartfylld.blogspot.com
Postat av: Ylva

Jag har i snart ett halvår ätit precis som du gör nu, vilt och fisk men inte något massproducerat kött. Jag tycker att det känns jättebra, och jag håller med om det du skriver. Köttindustrin förstör miljön så otroligt mycket, det är inte klokt. Jag tycker att du gör en bra grej, som med ett öppet sinne testar vegetariskt!

2012-06-11 @ 23:30:49
URL: http://cloudman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback