YOGA MED HJÄLP AV DVD



Power Yoga by Casall. Den här yoga-dvdn köpte jag för cirka två år sedan. Jag tittade och försökte följa alla de tre delarna "Introduktionskurs", "Morgonstund" och "Träningspass" vid olika tillfällen men jag gillade det inte då.

Först och främst var jag alldeles för stressad för att ens försöka ta till mig meditationsdelen. Jag skrattar nästan åt mig själv nu när jag minns att jag faktiskt snabbspolade förbi de där flummiga minuterna i början med energiregn och positiva tankar om dagen som skulle komma. Det var nog egentligen precis vad jag behövde då men det var jag långt ifrån medveten om...

Jag tror även att jag hade för lite yoga-erfarenhet och hade svårt att följa med i alla rörelser när det går fortare. Det svårast tycker jag är att i samtliga positioner veta hur man ska tänka, vart man ska sträva, om höfterna ska uppåt, utåt eller inåt. Om rumpan ska nedåt eller svanka. Om hälen ska upp eller ner och åt vilket håll blicken ska. Det ger sig mer och mer ju mer jag tränar och ju mer jag får instruktioner av en ledare och nu känns det mer och mer naturligt.

Men nu har jag i alla fall de senaste fyra mornarna tränat själv med hjälp av denna DVD och nu tycker jag helt plötsligt att den är jättebra. Det känns som en helt perfekt start på morgonen med solhälsningar, töjningar och jag väljer själv hur utmanande jag vill vara i de tyngre positionerna.

Jag är verkligen inne i ett yoga-flow och känner mig nästan lite frälst för tillfället.

Kommentarer
Postat av: mari

Fantastiskt bra start måste det vara. =) Kul. Måste nog köpa en sådan film och testa.

2012-02-16 @ 19:08:37
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh vad härligt med yogaflow! Jag har varit usel sista veckorna, började så bra med några veckor med morgonyoga. Nu när jag haft så grymt mkt på jobbet med övertid (då jag säkerligen skulle behöva det mer) har jag prioriterat sömnen på morgonen istället.

Sömn är ju oxå viktigt när man har mkt runt sig, men vill hinna med yogan oxå. Mår ju så bra av den.

2012-02-16 @ 22:19:49
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Helena

Visst är det härligt!

2012-02-17 @ 00:13:48
URL: http://helenaochlea.blogg.se/
Postat av: Carl-Magnus

Haha, vad fint att du bjuder på detaljerna om att du snabbspolade genom avslappningen, det är ju jättekul! :) Du verkar komma bra överens med yogan, vad skönt för dig. Och starkt att du gör det där på morgonen. Det enda jag löser på morgonen är 4 koppar kaffe... hörs/ses! /c-m.

2012-02-17 @ 07:32:03
URL: http://www.järnpöjkarna.se
Postat av: Jonna

Du är så duktig med yogan! Jag vill också! Men jag skulle nog tyvärr göra samma missar, snabbspola igenom det man behöver mest, typ...

2012-02-17 @ 08:12:42
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Miss Agda- Småbarnsliv och endorfiner

Här kommer ett försenat JÄTTEGRATTIS till världens finaste Annika! Den här veckan har varit så full av (mest) jobb att jag har helt missat att du fyller år! Men du verkar ha firat ordentligt iaf! Bra!

Jag kör ofta delar av denna yoga-dvd, men hittills bara själva träningspasset. Ska nog prova meditationen också. Tycker att 60min träningspass är lagom tuff med sina många solhälsningar även om jag sällan kör hela 60min. Mina hemmapass tenderar att vara kortare (även när jag egentligen hade haft tid att köra längre)!?

Kram på dig!!

2012-02-17 @ 21:10:56
URL: http://www.missagda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback