VECKANS SNACKIS

Jag gillar inte att vara sist på bollen men jag kan inte låta bli att kommentera Landet Brunsås som i säsongens första program avhandlade köttindustrin i Sverige och vår syn på kött till vardags.

Jag älskar mat. Jag älskar kött. Och ja, jag känner mig träffad av programmet.

Inte för att jag alltför ofta handlar fläskfilé till lockpriser eller är något fan av korv egentligen men jag känner igen mig när jag vilsen i affären står och försöker göra "rätt" men inte vet hur man gör.

Jag behöver dessutom bli påmind om miljöaspekten och jag gillar tanken på att kött är en helglyx och utmaningen att laga mer vegetariskt till vardags. Dessutom älskar jag redan närproducerat och vilt och kanse kan man drivas i den här frågan av en rent egoistisk känsla av att göra gott också.

Kolla på programmet här.



Men jag vet fortfarande inte om det är "bra" att äta naturkött från Sydamerika och om de djuren har haft ett drägligt liv. Jag kan dock tänka mig att transporten inte är så bra för miljön...


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag tror djuren i Brasilien och Argentina har de bra. De har mycket mer utrymme och föds upp på gräs. Köttet där smakar helt annorlunda! SÅÅ GOTT. Men då är det det där med miljön. Suck.

2011-09-09 @ 11:46:14
URL: http://sandsnovatten.blogspot.com
Postat av: Helena

Klart att man ska äta kött! Mycket kött. Välja närproducerat är väl bra och helst om man får tag i vilt. Jag och Lea äter nästan bara älg och ren.



Att vara "miljömedveten" är att inte laga så mycket mat att man måste kasta bort den. Då spelar det ingen roll om det är kött eller grönsaker. Många i världen svälter...

2011-09-09 @ 17:10:31
Postat av: Emelie

Nej, det är en riktigt svår fråga. Jag är vegetarian lite för enkelheten i att det är lättare att avstå helt och hållet från allt kött. Jag försöker att handla allt som går ekologiskt och/eller närproducerat. Då kommer man ju rätt långt. Vilt kött är ju jättebra och det kan äta med gott samvete om det är svenskt men frågan är om närproducerat kött är bättre egentligen. I Sydamerika äter djuren gräs och det är positivt men frakten...jag vet inte. Här är det uppvärmda ladugårdar och foder influget från hela världen, ofta sojaprodukter från USA som är allt annat än miljövänligt.



Jag tror fortfarande på den enkla ekvationen som jag försökt leva efter i 15 år. Bättre att mätta fler munnar direkt genom att hoppa över en konsument i näringskedjan. Tänk att 90% av biomassan försvinner i varje led annars! Helt otroligt... Men hur man än gör har man dåligt samvete och tänker att vad tusan spelar det för roll vad lilla jag gör, men man får försöka göra sitt bästa efter bästa förmåga och hoppas att det gör skillnad.



Däremot blir jag leden av kommentarer som ovan som uppmuntrar att äta mycket kött. Det finns nästan inga forskare som längre håller med om det. Överallt pratas det om att äta mindre kött, ha några köttfria dagar i veckan och så och det tror jag mycket mer på. Oavsett vad man äter för kött. Istället för närproducerat kött kan man ju då försöka odla lite grönt själv när klimatet tillåter.



Har du förresten sett dokumentären Food Inc? Rekommenderas!



Lycka till med kostvalen!



Kram Emelie

2011-09-10 @ 11:34:42
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Jonna

Ja som sagt... skitsvårt! Jag tror iaf på att äta mindre kött, som du skriver, kanske försöka äta mer veg till vardags. Och hellre låta bli kött än köpa billigt kött från Danmark, Tyskland etc. Det är lättare när man handlar själv men svårare när man blir bjuden :P



PS. Du ser skönt trött ut på bilderna nedan! Grymt! Jag var också på gymmet fredagkväll. Lyckades få träningsvärk i rygg och mage, skönt det med.

2011-09-10 @ 12:06:06
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Har inte sett hela programmet men ska se till att göra det. Försöker att äta mer vegetariskt och börjar hitta många bra recept att variera med. Håller med om att det är väldigt svårt när man står i affären att veta vilket kött som är bäst både med tanke på djuren och med tanke på miljön.

2011-09-10 @ 14:52:09
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Helena

Emelie: Tänkte inte på ordvalet där... Tänkte faktiskt på protein. Det blev galet :) Jag äter proteiner, mycket proteiner... Det finns ju i ägg osv. Vi äter väl inte mer kött än någon annan medelsvensk. Nu ser jag att kommentaren ser ut som att vi äter en köttbit till frukost också och det gör vi inte. Sorry!



Har ni tänkt på fisken då? Där är jag helt insnöad i debatten. Jag har faktiskt dålig koll på vilken fisk man inte ska äta för att vara "miljömedveten". Vi skippar torsken iaf och tonfisk. Vi äter icke odlad lax, makrill, öring och rödig.

2011-09-11 @ 08:15:30
Postat av: Emelie

Helena: Haha, jag förstår. Inte meningen att hoppa på dig heller. Alla gör sina val och det viktigaste är att vara medveten om varför tycker jag!

2011-09-18 @ 14:26:20
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback