MAT-FUNDERING

På resande fot mot Haparande i helgen som var så dök som vanligt matproblematiken upp: Vad ska vi äta? 

Detta måste ju vara den mest ställda fråga dagligen, runt om i Sverige (världen) och bland samtliga familjer.  

När man är på resande fot är dock utbudet något begränsat.

Statoilkorv och pulvermos. Max-hamburgare, kanske med pommes och smält ost. Pizza eller om du har tur en pizzeria som eventuellt kan erbjuda någon typ av sallad med huvudingridienserna isbergssallad och tomater. Möjligen något lastbilshak som erbjuder panerad schnitzel med bearnaisesås.

Det borde rimligen kunna förenkla valet för färre möjligheter men det är frustrerande att inte kunna välja något nyttigt, gott och näringsrikt.

De flesta jag känner tränar och bryr sig om vad de stoppar i sig. Samma människor reser land och rike runt. Det är Vasalopp, triathlon, innebandycuper eller löpartävlingar. Det är mil efter mil som ska tillryggaläggas kvällen innan prestationerna ska ske och det är bra mat och bra uppladdning som behövs.

Varför är det sådant fasligt dåligt utbud efter vägarna på bra mat?



(Ok. Max kanske har några vettiga alternativ i form av olika burgare med fiberbröd och dessutom vegetariskt, koldioxid-kompenserad mat och man behöver inte äta pommes. Men ibland är svårt av välja rätt i grilloset när magen kurrar och man befinner sig på en hamburgerrestaurang.)

Kommentarer
Postat av: Sanna

Håller med dig helt, hade lika gärna vart jag som skrev det där inlägget. Max har ju helt ok alternativ ändå tycker jag, men det är ju fortfarande inte superbra energi... Konstigt ändå det där, att det ska vara så jäkla svårt att få bra mat. Det borde finnas en salladskedja typ på samma sätt som Max, McDonalds osv, tror det hade gått jättebra för den!

2011-01-13 @ 18:40:12
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se/
Postat av: lina

Håller med dig och föregående talare!

Det borde verkligen starta upp en kedja med bättre mat längs vägarna. Vi hade stora problem då vi åkte mycket bil längs vägarna förut (gävle-högsby-luleå), jag tycker ju inte om max/mac, så vi fick in i städerna och leta vilket tog sådan tid alltid.

Riktigt dåligt utbud! Kanske skulle starta upp något? ;) Man skulle nog tjäna en hacka! :)



2011-01-13 @ 19:12:00
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Jonna

Du är alltid så fin på skidbilderna med frost i håret och så, jag ser mest svettigt och ofräsch ut efter ett pass :)



Jag ska eventuellt försöka att seeda mig, har startled 8 nu baserat på förra årets Tjejvasa och tvivlar visserligen på att jag kommer komma längre fram än så. Men ett seedinglopp blir ett bra träningspass om inte annat :) Vi tänkte försöka köra Orsa ski marathon. Ska du?



Och när man väl äter på hamburgerkedja tycker jag absolut det ska vara pommes, annars kan det lika gärna va!

2011-01-13 @ 21:27:08
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Träningsglädje

håller med dig! äter dock på max. slimfreshhamburgaren (eller vad den nu heter) med falafeltillbehör. fast jag vet inte hur bra (eller dålig) den där falafeln egentligen är...

2011-01-13 @ 21:32:55
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Anonym

Tack tack! :)

Jag hoppas jag tycker det är skoj men det kommer jag nog att göra. Mitt mål är väl att få in någon form av teknik i morgon, jag ska åka med en kompis som kört en del innan så hoppas på att få lite tips :) Jag är ju bra på skidor fast utförs :P

2011-01-14 @ 13:18:16
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se/
Postat av: Mareh

Jag håller verkligen med dig. Har själv funderat på samma sak flera gånger. Det borde helt klart finns nyttigare alternativ längs vägen.



Svar: Tack så mycket för din fina kommentar. Härligt att min headerbild gjorde dig glad. Min förhoppning är att den utstrålar den träningsglädje som jag känner.

2011-01-14 @ 17:16:43
URL: http://Mariehsworkout.blogspot.com
Postat av: Cath

Många gånger har jag tänkt samma sak, men det finns faktiskt små lysande undantag. Ett hett tips är att söka sig till golfrestauranger, de brukar ha schysst mat!

2011-01-21 @ 14:50:41
URL: http://maradrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback