ANNORLUNDA LÅNGPASS

lördagmorgonen var jag taggad och hade satt klockan för att sticka ut på långpass i skidspåret. Jag var förberedd på närmare 18 minusgrader och hade laddat för att klara kylan. Men... när termometern visade ner mot 25 minusgrader så fick jag med ledsen min ställa in och tänka om.

Jag och sambon åkte till gymmet istället och la beslag på stakmaskinen. Vi körde 20 intervaller vardera och bytte efter 1 minut. Jobbigt men kul. Mest muskeltröttande än konditionskrävande. Klurar på att hitta magmusklerna som ska jobba och rätt vinkel, tryck, hur långt armarna ska upp och tillbaka och även hur mycket jag ska böja på benen. Jag gör nästan knäböj varje gång jag stakar... och jag uppskattar att det blev c:a 40 staktag på en minut. Dvs en hel massa "knäböj" under passet.

Sen kompletterande jag med crosstrainer, roddmaskin, spinningcykel och knåpade ihop drygt 1,5 timme effektiv tid. Totalt hängde vi på gymmet i drygt två timmar och hungern kom som ett brev på posten trots att jag fyllde på med en banan under tiden.

Det går så klart inte att jämföra med ett skidpass ute i solen men jag var rätt nöjd ändå efteråt.


Mår toppen efter träning!


Stakmaskinen

Kommentarer
Postat av: annastei

Enligt Staffan Larsson (som ju stakat sig igenom ett helt vasalopp...) ska man egentligen inte böja benen alls vid stakning, utan bara ha en liten naturlig fjädring i knäna. Som du skriver så är det magen som ska jobba, och ett sätt att komma åt rätt muskel är att hålla i stavarna med händerna strax framför axlarna, och sen "låsa fast" armarna så medan man stakar - då måste man använda magen! När man tycker man fått kläm på det kan man sedan fortsätta ha låsta/böjda armar i början av rörelsen, men sträcka ut dem bakåt i slutet av rörelsen. Och så ska man försöka tänka på att sträcka upp och komma fram ordentligt med höften mellan tagen.



Det är i alla fall huvuddragen av vad jag minns av instruktionerna på Vasaloppslägret, som för övrigt rekommenderas starkt! :)

2011-01-18 @ 22:10:24
URL: http://egensvettluktarbast.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback