TJURRUSET 2010

Jag vet inte var jag ska börja denna berättelse eftersom känslan nu är så totalt olik den som lördagsmorgonen började med...

Just nu vill jag bara jubla och vara glad och berätta hur roligt allting var men för att börja i rätt ände så vaknade jag på tävlingsdagen på vårt hotellrum med huvudvärk, den förbannade migränen. Jag ska inte sätta igång och mässa om hur trött jag är på att ha dessa besvär och hur de påverkar mig mer än jag vill för det är en historia i sig. Jag tog medicin, snoozade lite extra och gick upp till frukosten nästan 40 minuter senare än vad vi planerat.

Satte dock på mig löparkläder och fick i mig mackor, yoghurt och i stort sett allt som jag hade tänkt att äta förutom gröten som saknades. Jag har svårt att fatta beslut och kunde inte riktigt förmå mig att tänka att jag inte skulle springa. Jag hoppades bara att medicinen skulle verka och att jag kunde få fokusera på loppet och den mentala biten som jag behöver jobba med inför en tävling.

Jag mådde ändå så pass bra att jag var på benen, lyckades fixa packningen, ombyte och styra ihop alla tillbehör så att jag kände mig redo för att göra ett försök och någonstans innan vår skjuts kom för att hämta upp oss så hade jag glömt bort huvudvärken och illamåendet. Nu hade nervositeten och ångesten över kylan, backarna och tidtagningen tagit överhanden. Så som det skulle vara...

Jag sköt bort alla tankar om huvudet och gick helt in i tävlingsstämningen och den var god. Det kändes kul. Solen sken och vi var på väg ut i skogen. På plats fanns massor av löpare och jag försökte scanna av vad folk hade på sig och trots att det var ner mot nollgradigt i luften på morgonen så värmde solen ordentligt när den var framme. Pratade med Frida och Ullis om bansträckningen och förfasade mig över kilometer nummer sju som helt och hållet gick genom ett sträckat kärr.

I sista stund bytte jag två tröjor i tunnare funktionsmaterial till en underställströja i merinoull för att vara på den säkraste sidan avseende väta och kyla. Mössan tog jag av och båda valen kändes rätt och jag var nöjd med de valen tävlingen igenom.

Jag valde att starta i andra startgruppen, dvs sista startgruppen för tjejerna och det kändes tryggt att vi som stod där var lika snabba alternativt långsamma. Det gick lagomt fort att sticka iväg och aldrig någonsin har första kilometern gått så snabbt.

Stigar genom skogen, över en endurobana med lera som tack och lov var fast och torr när vi sprang och så en massa upp och ner över små kullar i skogen och stenigt och snårigt och en massa kvistar och grenar på marken. Det tog nog bara ett par kilometer innan första diket med djup lera dök upp. Redan på avstånd hördes det plask och stön men när jag väl kom fram så var det tjockt med folk och samtliga smög längs med kanten och klarade sig hyfsat undan med möjligen en lerig sko.

Faktum är att jag klarade mig lindrigt undan genom hela loppet. Jag tänkte att jag skulle spara mig så länge jag kunde för att inte bli nedkyld och i den delen av tävlingen som jag befann mig så försökte nog de flesta att hitta vägar för att slippa de djupaste kärren.

Loppet flöt på och jag hade hittat ett rätt så behagligt tempo och joggade så gott det gick över stock och sten och för det mesta på led. Jag var så glad över att solen sken, att skogen var så vacker och att jag orkade så bra.

Jag var förberedd på kärret som väntade vid kilometer sju och så kom det. Mosslik botten som sviktade och fult av tuvor som jag trampade snett på och försökte parera och leran i botten smet åt om fötterna och försökte suga ner dem igen. Och kallt kallt vatten som strömmade in runt fötterna och mycket snart domnade känseln bort. Jag var dock vid gott mod och tänkte idel positiva tankar om att jag hade ullstrumpor och inte alls var särskilt besvärad av kylan och att tjejerna bredvid mig säkerligen hade det värre än jag. Det var dock ingen som ens försökte sig på att springa över kärret utan det var fullt sjå att gå med rask takt och inte köra slut på benen inför upploppet.

Så fort klockan indikerade åtta kilometer kändes det i hela kroppen att jag var på väg mot mål. Dels kändes hela kursen som att jag var på väg tillbaka och det blev något mer utför ett parti och jag samlade krafter och sprang om ett gäng när vägen öppnades upp lite grann. Mer skog, mer kärr och så hördes plötsligt musiken från start och mål.

En sista brant backe där jag fick använda både händer och fötter för att kravla mig upp. Uppbyggda hinder med containrar och höbalar. Här mötte fina Frida upp och peppade mig över hindren och ropade att jag såg pigg ut och ja, det kände jag ju att jag var. Joggade sista biten uppför en backe och sen var det bara 100 meter till mål och jag sprang med starka ben in på exakt 1:30 (som jag hade hoppats på) och känslan var nästan direkt att jag hade mer att ge och konstigt att jag inte blev lerigare än vad jag faktiskt blev...

Sprudlande glad och endorfiner i kroppen över prestationen, migränen som försvann, skogen, solen och vännerna. Men lite besviken över att det redan var över och att jag inte tog ut mig mer utan att det är så typiskt mig att vara en glad motionär och njuta av loppet och mysspringa. När det är tävling så borde jag ta ut mig. Just där och då hade jag svårt att acceptera att jag kanske är sådan som person men endorfinerna tog ändå över.

Härligt att möta vänner i mål och roligt att få ta emot en ruskigt snabb (och lerig) pojkvän som dock inte sprang ikapp mig. (Det andra målet blev därför också uppfyllt).

Det här vill jag göra igen!


Lite skitig blev jag dock


Glad med fin medalj


Tiden


Frida (som redan gått i mål) peppar mig över sista hindret (Foto: Nina Oja)


Sista stora hindret och nära mål (Foto: Nina Oja)


Bara 500 meter kvar... (Foto: Nina Oja)

Mer bilder och målgång från loppet går att se här: www.tjurruset.se

Kilometertider:

00:06:45    1 km    06:45 min/km    8,89 km/h    
00:09:21    1 km    09:21 min/km    6,42 km/h    
00:09:21    1 km    09:21 min/km    6,42 km/h    
00:08:36    1 km    08:36 min/km    6,98 km/h    
00:10:42    1 km    10:42 min/km    5,61 km/h    
00:08:30    1 km    08:30 min/km    7,06 km/h    
00:07:18    1 km    07:18 min/km    8,22 km/h    
00:12:31    1 km    12:31 min/km    4,79 km/h    (Genom träsket)  
00:08:00    1 km    08:00 min/km    7,5 km/h    
00:08:56    1 km    08:56 min/km    6,72 km/h    
00:00:32    0,08 km  06:40 min/km  9 km/h

Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

låter som en härlig dag. och du är lika snygg vad du än håller på med för äventyr!

2010-10-17 @ 23:49:05
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Andréa

Grattis till en grym prestation! Det låter faktiskt rätt så roligt även fast jag inte gillar lera :)

2010-10-18 @ 06:00:56
URL: http://lopningolivet.blogspot.com
Postat av: lina

Grattis söt till målgången! :) Det gjorde du grymt bra!! Det ser så himla galet och roligt ut :) Nästa år då fasiken ska jag också springa i lera!!



Kramar från norr!! <3

2010-10-18 @ 08:58:03
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Härligt att vi båda fick så skön erfarenhet av det här loppet! Jag är sugen på mer! Ska definitivt springa nästa år och letar efter fler terränglopp. Var galet kul ju!

2010-10-18 @ 09:06:04
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Härligt att det blev ett sådant bra lopp trots migrän. Det gjorde du kanonbra! Och tack för en bra och interessant blogg!

2010-10-18 @ 09:59:21
URL: http://www.42195metersbloggen.blogspot.com/
Postat av: frida

Grymt bra! Så roligt att läsa om din upplevelse och jag kommer läsa den flera gånger om!

2010-10-18 @ 12:51:56
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vilken härlig berättelse :) Kanonbra jobbat!

2010-10-18 @ 13:04:15
URL: http://capturethismoment.blogg.se/
Postat av: Lisa

Grattis till en kanonfin prestation! :D Du är grym!

2010-10-18 @ 14:00:57
URL: http://silverscreen.blogg.se/
Postat av: Nina

Vilket härligt inlägg. Elände det där med migrän, men jättebra jobbat!



Låter onekligen som ett annorlunda lopp, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skulle vilja springa detta lopp eller inte:)

2010-10-18 @ 17:33:48
URL: http://niiina.blogg.se/
Postat av: izza

Åh vad roligt!! GRattis till väl genomfört lopp!! Saknar att göra såna där crazy saker! Undra vad man ska hitta på!! :P

2010-10-18 @ 20:49:36
URL: http://runrunner.wordpress.com
Postat av: Anki

Grattis till ett superlopp! :)

Postat av: Ulrika

Jäklar vad bra! Och vad skoj det låter, kanske är något som jag ska ta med på min "vill göra"-lista...

Tack för kommentaren till mitt marathon det känns onekligen helt underbart att ha gjort det och att min kropp snällt kämpade för att klara av utmaningen :)

2010-10-19 @ 12:01:46
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Emelie

Tjoho! Grattis till ännu en fantastisk prestation!



Kram

2010-10-19 @ 18:49:08
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: JoHo

Åh! Härlig läsning, så glad för din skull! Grymt jobbat och så extra kul att du verkligen kunde njuta av loppet! (synd bara att du blev sjuk efteråt... )

2010-10-21 @ 17:15:46
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback