FÖRBEREDELSE

Mitt träningsupplägg har inte varit optimalt inför tjurruset. Jag hade tänkt fokusera på löpning och sedan komplettera med kombinationen kondition och styrka genom kick-boxningen.

Sen blev jag sjuk och tappade en och en halv veckas träning. Och Rosa-Dygnet-upplevelsen främjade kanske inte direkt löpning och styrka.

Nu tragglar jag med den mentala förberedelsen. Att jag knappt orkar springa/jogga en mil i sträck på plant underlag tänker jag bortse ifrån. Detta lopp kommer ändå inte att likan något annat och det kommer ändå att ta stopp i väldiga backar, lera eller andra hinder.

Jag blev glad när det fanns möjlighet att starta i två olika grupper som tjej. De som springer milen snabbare än en timme startar klockan 12 och vi som är lite långsammare startar en kvart senare. Det tror jag mentalt är riktigt bra för mig, att inte omgärdas av eliten eller supersnabba eller för den delen tjejer i allmänhet som är snabbare än mig. Det är skönare att omges om likasinnande. Nu hoppas jag bara att vi blir ett rejält gäng så jag inte står ensam kvar med en handfull deltagare.

Tidtagningen är det tråkigaste. Jag kan få lite ont i magen av att höra andras tider och återigen få svart på vitt att jag är så långsam som jag är. Men... jag ska försöka låta bli att jämföra mig med andra.

Det är näst intill omöjligt att sätta ett tidsmål men ett litet mål jag har för mig själv är att jag inte ska bli ifattsprungen av pojkvännen som startar 45 minuter efter mig. Det är faktiskt fullt möjligt att han t.ex springer på 50 minuter och jag på 1:35...

Och så försöker jag tänka att det faktiskt ska bli kul. Ett lerigt, häftigt och annorlunda träningspass. Sida vid sida kämpandes med andra. Ja, det blir nog bra det här.

Kommentarer
Postat av: frida

Det är synd att du blev sjuk och förlorade lite tid för träning men glädjen med loppet kan man inte träna sig till. Jag förstår det här med tidsfixering, jag kände likadant med Vasan. Än idag är den enda frågan man får om vilken tid man åkte på, inte någon uppmärksamhet att man gjorde det eller hur det kändes, det är verkligen tråkigt. Se det som 1 timmes träningspass (och en bra fest efteråt) bara och fokusera på ett hinder i taget. Tror det kommer bli galet roligt! Det som är relevant är ju målet som man själv hade sattit upp.

2010-10-07 @ 14:26:50
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: JoHo

SÅKLART att det kommer bli bra! Du tänker HELT rätt, att det är ett galet äventyr tillsammans med andra i leran :D Ett festligt men galet träningspass!

2010-10-07 @ 15:10:16
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Det låter ju bra att kunna välja en grupp där andra springer i liknande tempo. Så var det när jag sprang Midnattsloppet förra året och det var skönt att slippa bli ifrånsprungen av alla omkring utan att själv kunna passera en och annan löpare. Håller tummarna för att loppet ska gå bra och att du blir nöjd med vad du presterar! Det är så viktigt att inte jämföra sig med andra eftersom alla har olika förutsättningar men det är lättare sagt än gjort, jag får också lite ångest av tidsstressen när jag är med i tävlingar.

2010-10-07 @ 15:23:15
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Nina

Ja så klart att det blir bra det där, strunt i tiden och se det som en annorlunda upplevelse! För det är nog vad det är:)



Jag är absolut nöjd med Stadiums kompensation och service, så jag kommer att fortsätta handla där. Ikväll är det dags för Zumba och då ska jag prova byxorna:)

2010-10-07 @ 17:10:56
URL: http://niiina.blogg.se/
Postat av: Anki

Skall bli riktigt skoj att läsa vad du tyckte om loppet sen. Ha jätteroligt nu! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback