DAGENS TRÄNING

Crosstrainer, 10 min

Uppvärmning, level 7. Otroligt jobbigt.

(Egentligen uppvärmd och klar efter att dumdristigt ha pulsat i snömodd med två tunga matkassar i ett par kilometer)

Styrketräning, 70 min

Rara (och starka) Emelie hörde av sig och räddade min kväll när skidplanerna sprack. Ett benpass var planerat och med skräckblandad förtjusning begav jag mig till gymmet.

Jag var ibland förförad, ibland förtjust men även misstänksam mot de tunga vikter vi använde... är man så stark i benen? Och Emelie hade en stor tilltro till mina benmuskler och ökade varje gång det blev min tur. Det klarar du, peppade hon på gullig skånska.

Jag har fått hjälp med namnen på övningarna eftersom jag knappt visste vad vi gjorde. Osäker på vikterna eftersom vi testade oss fram en del.

Hacklift, djupa benböj, 20-40 kg vikt (trots att maskinen i sig var tung).
Liggande lårcurl, baksida, 23-27 kg.
Benspark, framsida, tre ökningar (kanske 55 kg).
Utfall i maskin, 30-40 kg.
Raka marklyft för baksida lår, 32,5 kg.
Stående vadpress, ?
Sittande vadpress, 45 kg.
Vadpress i benpressen, 82-89 kg.
Pumpade ut det sista med breda lätta benpressar, 41 kg.


Emelie gör vadpress i benpressen


Tungt var det!

Det finns en del att jobba på... som att känna i baksida lår när man tränar den muskeln och inte i ryggen och armarna, eller tränar vaden fast det känns mest under foten eller i hälsenan och rumpan. Sen vet jag inte vad det var med min teknik eller mina läten i benpressen som fick oss att kikna av skratt när Emelie drog paralleller till krystningar under förlossningsarbete. Och sen kanske jag kan lära mig att stå upp, för idag efter de sista utfallen när benen bara inte bar var jag bara tvungen att lägga mig på golvet en stund... men det var en skön känsla.

Nu är det bara att vänta in träningsvärken.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

hahaha. Låter bra det där! Frida tog med mig på en liknande upplevelse i förra veckan, men för överkroppen. Träningsvärken satt i i en vecka och varje andetag gjorde sig påmint som ett tryck över bröstet. Men kul var det!

2010-01-20 @ 13:16:00
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: elin

Åh, den där benpressen är min favoritsak på hela gymmet :-)

2010-01-20 @ 16:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback