LÅNGPASS

De första tio minuterna var kalla men som vanligt så tinar man upp genom att röra på sig.

Eftersom det kommit en hel del snö sista dagarna så var det ruggigt fina spår, hårda och nypreparerade. Nackdelen var att det var så kärva att det till en början knappt gick att åka alls. Svårt att hitta en rytm utan glid men så småningom så vände jag mig... och försökte tänka att det var extra bra träning.

Det var dagsljus till en början och flera nya slingor som öppnat och det var kul att prova det kompletta milspåret. Första planen fick revideras och kilometermålet byttes ut mot ett tidsmål. Innan jag var klar hade jag ändå skrappat ihop 20 km. Jämt och snyggt.

Varm saft och några chokladbitar gav extra energi för att orka hela passet idag. Huvudet var det dock inget fel på och jag stod ut med nedförsbackarna för att senare belönas med uppförsbackarna. Idag blev jag riktigt utmanad i en brant där det nästan kändes som jag skulle kunna kana baklänges men fortsatte vägra saxning. Det är grymt kul med uppförsbackar - och bra träning!


Vackrast just nu!


Dagens temperatur, minus 18.


Så här ser man ut efter två timmars skidåkning...

Kommentarer
Postat av: Therese

Brrr, vad rysligt kallt det ser ut! Snacka om att man kan åka två mil på helt olika sätt. Jag hade nästan totala motsatsen - opreparerade spår i mjuk luddig nysnö. Och inte alls några arton grader... Kul att du gillar uppförsbackarna så mkt, det gör jag också. Det är en utmaning att vägra saxa, men man blir starkare för varje gång man lyckas. :D

2010-12-20 @ 07:01:29
URL: http://theresewahlgren.blogspot.com
Postat av: lina

Du är GRYM! Ni måste vara ormbergets flitigaste skidåkare! Väder och vind hindrar er inte! :) Ni är galet bra!



Hoppas du får en bra måndag på jobbet!

Jag är skolledig och ska på stan och fixa lite med det sista :)



KRAM!

2010-12-20 @ 08:07:50
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Malin

Ser härligt ut =), bättre än min skidtur här i kommunen jag bor i då jag inte pluggar i luleå.. skejtade på lördag i flera cm nysnö=trögt! men bättre träning ;P dock lite för kallt igår -23 på skidstadion hela dagen, min gräns är då passerad ;P



Hur är det att åka på ormberget nu, är de klara med bygget som pågått vid starten?

2010-12-20 @ 08:40:27
Postat av: Ulrika

Brr. kallt. men det där med vägra saxa låter som en bra idé. om än väldigt jobbig.

2010-12-20 @ 09:00:37
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Anna

Åh så härligt! Jag ska plocka hem mina skidor från Sälen nu när vi åker upp! TIll och med Mariefred har ju snö ;)!

2010-12-20 @ 12:24:34
URL: http://www.annoula.se
Postat av: Annika

Malin: Jo, Ormberget var riktigt bra preparerat och fler slingor var öppna. Kanske alla, har inte riktigt koll på hela området ännu men jag såg inte till några grävmaskiner längre... :)



Var bor du annars då? Och vad pluggar du? Tränar du något mer än skidor/löpning?



Många frågor när du inte har en blogg som man kan få reda på saker från... :)

2010-12-20 @ 14:19:15
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: Malin

Okej, ska åka där så fort jag får möjlighet efter jul =)

Jag är från Överkalix (10 mil norr om Luleå), men bor under veckorna i Luleå och åker hem på helgen till min sambo. Jag läser ekonomi på LTU, andra året av fyra.

Det blir mest skidor, löpning och spinning & försöker även köra lite styrka men har lite svårt att få till den biten. Försöker även simma ibland, men väljer helst något annat ;) Älskar dock att åka skidor här i Överkalix, kanon fint =) Det är bara synd att det alltid är kallare här än i Luleå, och dom pratar ju om en extra kall vinter i år =(

2010-12-20 @ 16:29:39
Postat av: Jonna

Starkt att åka så långt i kyla och sträva spår! Det stärker både kropp och pannben, tror jag.



Jag hoppas på glatta, fina spår framöver så man bara kan stå och staka. Vi ska upp till stugan i Malung-Sälen en vecka vid nyår, där är det bra stak-spår.

2010-12-21 @ 10:02:49
URL: http://fartfylld.blogspot.com
Postat av: Annika

Malin: Vad kul att få höra lite mer om dig också :)



Du råkar inte träna på Inpuls så kan vi ta ett pass ihop?



Överkalix tror jag vi åker förbi på väg till Pajala där min sambo kommer ifrån. Det var jättefint där i somras när vi stannade och lunchade...

2010-12-21 @ 10:06:35
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: frida

Grymt bra att pallra sig ut trots kylan, den är inte att leka med i tunna skidkläder. Skoj att följa din löputveckling!

2010-12-21 @ 18:07:44
URL: http://fridfullt.blogspot.com
Postat av: Malin

Jo ni passerar Överkalix påväg till Pajala, stämmer att det är super fint på sommaren, mycket vatten överallt. Man blir lite hemma blind..

Tyvärr tränar jag inte på Inpuls, men vi kanske kan ta en löptur ute istället nångång här efter jul? =)

2010-12-22 @ 07:12:53
Postat av: Annika

Malin: Det låter ju jättetrevligt! Och du vet ju hur långsamt jag joggar så om du kan tänka dig mitt tempo så vore det kul med sällskap och guidning i Luleå :)

2010-12-22 @ 14:59:40
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: Malin

Du ska inte tro att jag är någon snabb vessla inte, mer seg som kola haha ;P



Hoppas du får en trevlig jul =)

2010-12-22 @ 16:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback