GALET

Idag kom min kille med ett galet förslag: Att dagens träning skulle bestå av 90 min på löpband bredvid varandra.

Jag nappade direkt!

Väl på plats insåg jag ganska snabbt att hur man än gör så är det så mycket tråkigare att springa inomhus istället för att njuta av naturen, frisk luft och massa intryck utifrån. Inne på gymmet står luften stilla och det blir för varmt, kvavt och det går liksom inte att ha blicken någon annanstans än på displayen och på siffrorna som alldeles för långsamt ökar meter för meter eller sekund för sekund.

Första belöningen kom vid 30 min då jag dels hade tänkt att stretcha (men även fick ta kort oplanerad toapaus) och så sätta på musiken. Jag var lite strursk och höjde både hastigheten några snäpp och satte på lutning på bandet. Det höll max tio minuter och så var jag tillbaka där jag startade. Benen kändes tunga och det hade gjort ont i vaden/benhinnorna (jag vet fortfarande inte) fram tills nu ungefär men försvann sen.

För att se ett rimligt mål framför mig gjorde jag en bild av att jag skulle kunna gå 1-2 minuter varje kvart. Det blev mina små belöningar. För mig handlar det just nu om att öka distansen men främst att öka tiden på passet. Det har jag läst på marathon.se och känns som en bra inställning.

Till sist var faktiskt - äntligen 90 minuter avverkade och med en liten ökning på slutet, en hungrig mage och ett trött huvud var jag genomsvettig, nöjd och ganska utkörd. Om jag, någonsin, kan springa en och en halvtimme i följd i bra tempo så ska jag komma ihåg denna dag och vara väldigt tacksam...

Kvällen har efter sedvanlig dusch och middag spenderats i soffläge och nu är det hög tid att göra natt.



Tack benen för att ni kämpar med mig!


Högröd efter dagens prövning

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Det är verkligen kul att läsa om din marathonträning och om hur du hela tiden får jobba med dig själv, kanske framförallt mentalt. Fortsätt såhär så kommer det gå finfint.

2010-12-30 @ 09:20:10
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Keron

Om klarar 90 min på löpband klarar du nästan vad som helst! Grymt!

2010-12-30 @ 09:42:54
URL: http://keron.blogg.se/
Postat av: Nina

Duktiga du!



Det är så roligt att läsa om din marathonträning! Fortsätt kämpa på, det gör du bra.

2010-12-30 @ 09:46:15
URL: http://niiina.blogg.se/
Postat av: Fitnesscoachen

Ja du, 90 minuter löpband är nog nästan som 2 h löpning ute, mentalt. Starkt jobbat!

2010-12-30 @ 10:26:15
URL: http://www.metrobloggen.se/fitnesscoachen
Postat av: lina

GALET bra sprunget!!!



haha tänkte lite fel där i geografin :) det var för att matilda sa att nu får du åka hem till lappland med dina renar ;)



har skickat ett mms till dig :) men det verkar inte kommit fram :( Kolla nu!!!! :)



Kram!

2010-12-30 @ 14:31:39
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Bra jobbat! Kommer ihåg när jag sprang en halvmara på löpbandet för 1½ år sedan, segt är bara förnamnet... Brukar lura mig själv till motivation genom att köra fartlek när jag springer längre pass på löpbandet. Genom att variera tempot varje eller varannan minut med successiv ökning och sedan lugnare jogg så rullar kilometrarna förbi lättare. Men håller med om att det är 100 gånger skönare att springa utomhus!



Gott nytt år!

2010-12-30 @ 17:13:33
URL: http://ullisanteckningar.blogspot.com
Postat av: Anna

Du är en tuffing!

2010-12-30 @ 17:34:44
URL: http://www.annoula.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback