PÅSKENS SKIDTURER

Det bästa med vintern är våren och det bästa med skidåkningen är fikat. Ja, ungefär så resonerar jag och så fick det äntligen bli i påsk!

Två dagar med skidturer på ett gäng timmar uppdelat med fika, korvgrillning och mys i stugor i finska Ylläs som visade sig vara ett riktigt skidparadis med 330 km fina varierande spår.

Plusgrader innebar klisterföre och en universaltub fick införskaffas för första gången. Dag ett blev resultatet så där. Jag snålade på spannet och upplevde att det var bakhalt och bet i om vart annat. Men dag 2 så satt klistret som ett smäck och gav perfekt fäste hela dagen. Något ovant att klä sig för plusgrader men härligt att kunna åka i ett tunt lager kläder och inte frysa när man står still.




Söndagstur, 26 km.

C:a 3 timmar effektiv åktid.

Jag har ännu inte riktigt koll på rutten (de finska namnen är inte de enklaste - men fina!) och har inte lyckats hitta någon spårkarta på internet men det var fina spår och roligt att kunna staka så pass mycket. lätt, men varierad terräng och himla vacker natur! Tre stopp hann vi ta och det var en riktigt fin och härlig tur. Testade tom att skatea lite på måfå och det var kul men jobbigt, kändes i rumpan och benhinnorna direkt.



Ett första stopp i Kesanginkeidas, halvklart väder


Korvgrillning


Lite sol(!) fick vi faktiskt också.


Måndagstur, 30 km.

C:a 3,5 timmar effektiv åktid. 

Vi tog bilen den första sträckan och startade i Äkäslompolo för att åka runt fjället och tillbaka. Nästan hela första milen lutade nedför och det var riktigt roligt att få upp farten och staka och staka och staka. Sen blev det förståss lite mer uppför men inte så mycket som jag trodde. Jag är lite av en expert på att spara på krafterna och föreställa mig att det ska bli värre än vad det är. Det blev flera fikastopp under denna tur också och fick dessutom klappa renar vilket förgyllde turen ytterligare. Och så klart var det vackert att lyfta blicken och se fjället, skogen och sjöarna!



Belöning i varm stuga: våffla med hjortronsylt


Sevärdigheter efter spåret: Renar!


Vackert över sjön på väg hemåt...



Populärt med skidåkning, massa turister


Så himla glad och lycklig över att jag fick dessa skidturer och sådana härliga påskdagar!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

underbart att läsa! Verkar som en helt fantastisk påsk det där. Och blir faktiskt sugen på att åka skidor igen. Tro't eller ej..

2010-04-08 @ 10:37:48
URL: http://traningseffekt.blogspot.com
Postat av: Malin

Känns som om vi har haft liknade påsk du o jag med underbar skidåkning med mkt fika och mys :) Härligt!! Så lovely att vara ledig, röra på sig och umgås med någon man tycker om. Kärlek!!

2010-04-08 @ 13:05:30
URL: http://healthandliving.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härligt! Nu blev jag riktigt skidsugen igen. :D

2010-04-08 @ 14:04:56
Postat av: Emelie

Magiskt! Wow, jag har aldrig varit så långt upp i Sverige men jag skulle verkligen vilja åka dit. Kanske för att åka längdskidor, vem vet ;) Det värsta är att det är så jädrans sällan man har möjlighet att testa här i Skåne. Men fika det kan jag med! Och den där våfflan hade jag klarat av galant ;)



Jag har svarat på din kommentar i samma kommentarsfält!



Kramar

2010-04-08 @ 19:00:14
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: frida

Fina dagar! Visst är det toppenspår och anläggningar i Finland, Ylläs. Nästa säsong blir det fler pass där. Skoj att du fick klappa en ren också :)!

2010-04-08 @ 20:59:10
URL: http://fridfullt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback